Τετάρτη 18 Ιουνίου 2014

Με το νέο «φρούτο» των Μητροπολιτικών Πάρκων θέλουν να ξεπατώσουν όλα τα άλση

Νομοσχέδιο για τα Νέα Ρυθμιστικά Σχέδια Αθήνας και Θεσσαλονίκης

 Την προηγούμενη εβδομάδα γράψαμε ότι η παράγραφος 4 του άρθρου 81 του νομοσχεδίου για τα Νέα Ρυθμιστικά Σχέδια Αθήνας και Θεσσαλονίκης είναι αντισυνταγματική και παράνομη, γιατί η άρση της απόφασης με την οποία κηρύχθηκε ένα δάσος ή δασική έκταση ως αναδασωτέα δεν μπορεί να γίνει με νόμο. Χρειάζεται να εκδοθεί διοικητική πράξη από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση με εισήγηση της Διεύθυνσης Δασών.

Η παράγραφος 1στ του άρθρου 49 του βασικού δασικού νόμου 998/79 προβλέπει: «Αποφάσεις κήρυξης εκτάσεων ως δασωτέων ή αναδασωτέων που αφορούν πάρκα και άλση αίρονται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης κατόπιν σχετικής εισήγησης της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας μετά τη δημιουργία ή αναδημιουργία  της βλάστησης». Μόλις το νομοσχέδιο αυτό δημοσιευτεί στο ΦΕΚ, μπορεί να γίνει προσφυγή στο ΣτΕ για την προστασία του Αλσους Νέας Φιλαδέλφειας.

Με την ισχύουσα δασική νομοθεσία (άρθρο 49 του νόμου 998/79) προσφέρεται ισχυρή προστασία στα άλση. Αρχικά απαγορευόταν η παραχώρηση αλσών για κατασκευή αθλητικών εγκαταστάσεων και επιτρεπόταν μόνο για διάνοιξη δημόσιων δρόμων και για έργα του Μετρό και του Τραμ. Η διάνοιξη δημόσιων δρόμων επιτρεπόταν με την παράγραφο 1 του άρθρου 48 του νόμου 998/79, ενώ τα έργα Μετρό ή Τραμ επιτράπηκαν με το άρθρο 53 παρ. 1 του νόμου 4042/2012 (ΦΕΚ 12 Φλεβάρη του 2012) της συγκυβέρνησης Παπαδήμου. Αναφέρει η διάταξη: «Αρθρο 53. Ρύθμιση θεμάτων σχετικών με δάση και δασικές εκτάσεις. 1. Στην παρ. 1 του άρθρου 49 του ν. 998/1979 (Α΄ 289), προστίθεται εδάφιο ως εξής: "Σε πάρκα ή άλση και γενικότερα σε κοινόχρηστους χώρους πρασίνου δύναται με έγκριση της δασικής αρχής και κατόπιν εγκεκριμένων μελετών να κατασκευάζονται έργα του Μετρό ή του Τραμ και τα συνοδά έργα αυτών (π.χ. γραφεία) με την προϋπόθεση ότι θα αποκατασταθεί πλήρως από τον υπεύθυνο του έργου ή την αναθέτουσα αρχή, μετά το πέρας των εργασιών κατασκευής και στο σύνολο της έκτασης επέμβασης η λειτουργία του πάρκου, του άλσους ή του χώρου πρασίνου ως φυσικού συστήματος εντός του αστικού ιστού"».

Από την ανάγνωση της διάταξης αυτής διαπιστώνουμε, πρώτον ότι επιτρέπονται βασικά έργα υπόγεια, ενώ επιβάλλεται στη συνέχεια η αποκατάσταση της δασικής βλάστησης. Απαγορεύονται έργα επίγεια που καταστρέφουν το άλσος. Δεύτερον, ότι για να γίνουν τα έργα Μετρό απαιτείται η έγκριση από την αρμόδια δασική αρχή. Επομένως δεν αρκεί η ψήφιση του άρθρου 82 του νομοσχεδίου για τα Ρυθμιστικά Σχέδια για να δοθεί στην εταιρία του Μελισσανίδη το 5% του Αλσους της Νέας Φιλαδέλφειας.

Αν εξαιρέσουμε τις περιπτώσεις που προαναφέραμε, δεν επιτρέπεται, σύμφωνα με το άρθρο 49 του νόμου 998/79, καμία άλλη παραχώρηση ή παρέμβαση στα άλση. Παραθέτουμε την παρ. 1α του άρθρου 49 του νόμου 998/79: «Υπό την επιφύλαξη των, στο άρθρο 48 παρ. 1 του παρόντος νόμου και στο άρθρο 53 παρ.1 του ν. 4042/2012 προβλεπομένων, δεν επιτρέπεται η μεταβολή του κύριου προορισμού και η αναίρεση της λειτουργίας των εντός εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως ή πολεοδομικής ζώνης ή εντός οικιστικής περιοχής κειμένων κοινοχρήστων εκτάσεων, οι οποίες καλύπτονται  από δασική βλάστηση φυσικώς ή τεχνητώς δημιουργημένη (πάρκα και άλση). Η  ως άνω απαγόρευση ισχύει επίσης: α) για τα πάρκα και άλση….».

Είναι ολοφάνερο, ότι προσφέρεται μεγάλη προστασία στα άλση και πάρκα και ότι δεν επιτρέπεται η μεταβολή του κύριου προορισμού τους. Ομως, με το άρθρο 18 παρ. 4 του νομοσχεδίου, προβλέπεται η μετατροπή όλων των αλσών σε Μητροπολιτικά Πάρκα, στα οποία θα επιτρέπεται η αλλαγή της χρήσης τους, ως δασών, με διάφορες άλλες χρήσεις.

Ιδού ο ρόλος που επιφυλάσσουν στο Αλσος της Ν. Φιλαδέλφειας με τη μετατροπή του σε Μητροπολιτικό Πάρκο:

«VII. Μητροπολιτικό Πάρκο Νέας Φιλαδέλφειας: Προωθείται η ανάπτυξή του με χρήσεις πολιτισμού, αθλητισμού μητροπολιτικής εμβέλειας και αναψυχής. Η ανάδειξη του άλσους Φιλαδέλφειας σε μητροπολιτικό πάρκο συνδυάζεται με την κατασκευή και λειτουργία του Κέντρου  Αθλητισμού Μνήμης και Πολιτισμού της ΑΕΚ, καθώς και τις αναγκαίες  και προβλεπόμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, χώρους και υποδομές στάθμευσης αλλά και την ανάπλαση στην ευρύτερη περιοχή».

Εμμέσως πλην σαφώς, οι συντάκτες του νομοσχεδίου ομολογούν, ότι δε θα φτάσει ούτε το 5% του Αλσους για την ολοκλήρωση της κατασκευής του γηπέδου (και των υπόλοιπων εμπορικών χρήσεων) του Μελισσανίδη. Θα καταστραφούν και άλλα –άγνωστο πόσα– στρέμματα του Αλσους.


πηγή: eksegersi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου