Τετάρτη 8 Ιουνίου 2016

Aλέκος Γούλας: Το χρονικό ενός προμελετημένου (εκπαιδευτικού και κοινωνικού) εγκλήματος




Εδώ και μερικές ημέρες μέρος του πολιτικού προσωπικού της χώρας, με προεξάρχουσα την αξιωματική αντιπολίτευση, και τμήμα των ΜΜΕ «θυμήθηκαν» ξαφνικά το ζήτημα των παράνομων και παράτυπων τίτλων σπουδών από φορείς ιδιωτικής εκπαίδευσης (το ποιος εξέδωσε τους τίτλους βεβαίως «ξεχνούν» έντεχνα να το αναφέρουν, για ευνόητους λόγους). 

Είναι γνωστό ότι τμήμα του πολιτικού προσωπικού της χώρας (και των ΜΜΕ) δεν φημίζεται για την αξιοπιστία του. Είναι εξοργιστικό, όμως, να βλέπει κανείς την ωμή και κυνική απόπειρα διαστρέβλωσης των γεγονότων και παραπλάνησης της κοινής γνώμης σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα. Η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Τα κόμματα εξουσίας από το 2005 έως και τα τέλη του 2014‒με τη φωτεινή εξαίρεση της Μαριέττας Γιαννάκου, που ως Υπουργός Παιδείας ψήφισε νόμο* για το ζήτημα, ο οποίος εσκεμμένα ποτέ δεν εφαρμόστηκε‒ όχι μόνο δεν κατέβαλαν καμία προσπάθεια για την επίλυσή του, αλλά έδωσαν μάχη για να κουκουλωθεί το θέμα. Και τούτο, διότι στελέχη των κομμάτων αυτών που προσποιούνται σήμερα τους αρχάγγελους της κάθαρσης ήταν αναμεμειγμένα στο σκάνδαλο της έκδοσης των παράνομων αυτών τίτλων!

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά.

 Το ζήτημα της έκδοσης παράνομων και παράτυπων τίτλων σπουδών (απολυτηρίων) από ιδιωτικά ΤΕΕ (κάτι αντίστοιχο των σημερινών ΕΠΑΛ) σε διάφορες περιοχές της χώρας το ανέδειξε  η Ομοσπονδία  Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών το 2005. Κατέθεσε τότε μάλιστα μηνύσεις κατά παντός υπευθύνου, όταν ουδείς τολμούσε να ασχοληθεί με την υπόθεση.

Κάτοχοι αυτών των απολυτηρίων ήταν άνθρωποι που ουσιαστικά φοιτούσαν εικονικά. Άλλοι από αυτούς φοιτούσαν ταυτόχρονα(!) σε δημόσιο και σε ιδιωτικό ΤΕΕ και, ενώ απορρίπτονταν από το δημόσιο σχολείο, έπαιρναν εικοσάρι στο ιδιωτικό. Άλλοι από αυτούς είχαν πάρει απολυτήριο δημόσιου λυκείου με 13, 14 ή 15 και ξαφνικά 2-3 χρόνια μετά εμφανίζονται ως απόφοιτοι ιδιωτικού ΤΕΕ, φυσικά με βαθμό 20! Μάλιστα, το κύκλωμα των εκδοτών των παράνομων τίτλων φέρεται να έπαιρνε από 5.000-15.000ευρώ το κεφάλι.

Στη συνέχεια οι κάτοχοι κατέθεταν τον παράνομο τίτλο στους διαγωνισμούς ΑΣΕΠ, έχοντας ως βασικό προσόν αυτόν τον απολυτήριο τίτλο Λυκείου! Πολλοί από αυτούς‒υπολογίζονται γύρω στους 1.000‒στην πορεία του χρόνου διορίστηκαν στο δημόσιο. Ακόμη όμως και στον φετινό ΑΣΕΠ ‒και πάλι μετά από έρευνα που διεξήγαγε η Ομοσπονδία  Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών‒διαπιστώθηκε ότι 20 από τους επιτυχόντες ήταν κάτοχοι των παράνομων-παράτυπων τίτλων σπουδών από ιδιωτικά ΤΕΕ, άνθρωποι δηλαδή που απέκτησαν απολυτήριο με άριστα 20 μέσω έκνομων μεθόδων, προκειμένου να λάβουν τα «πολυπόθητα» 1.000 μόρια και να αποκτήσουν αυτόματα τεράστιο πλεονέκτημα για διορισμό.

Πέρα όμως από το ζήτημα του διορισμού ανθρώπων με παράνομους τίτλους και της αδικίας για εκατοντάδες παιδιά από δημόσια σχολεία (ή ιδιωτικά που λειτουργούν νόμιμα), υπάρχει ένα ακόμη, ίσως το σημαντικότερο  ζήτημα. Το ζήτημα του εκμαυλισμού μιας ολόκληρης γενιάς ανθρώπων που έμαθε πως στη ζωή τα αγαθά αποκτώνται όχι με το μόχθο και την αξία του καθενός, αλλά μέσα από τις πελατειακές σχέσεις, τη διαφθορά και το ρουσφέτι. Το φαινόμενο των παράνομων τίτλων** και των διορισμών των κατόχων τους στο δημόσιο είναι ένα μόνο σύμπτωμα του συνολικού παρασιτισμού που εδώ και δεκαετίες ταλανίζει το δημόσιο βίο της χώρας.

Πράγματι μέσω της ανακοίνωσης του Υπουργείου Παιδείας για άμεση εφαρμογή του Νόμου Γιαννάκου και του πορίσματος των Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης φαίνεται για πρώτη φορά, 11 χρόνια μετά από την εκκίνηση του σκανδάλου, ότι η πολιτεία δείχνει βούληση για την  καταπολέμηση του φαινομένου. Πώς όμως θα προλάβουμε την επανάληψη τέτοιων παθογενειών;

Η κοινωνία δεν ενδιαφέρεται για το ποιος θα λάβει τα πολιτικά εύσημα. Απαιτεί  όμως να πέσει επιτέλους στην υπόθεση αυτή άπλετο φως και να καταβληθεί θεσμικά κάθε προσπάθεια, ώστε να σταματήσει η διαφθορά στο χώρο παροχής ιδιωτικών υπηρεσιών εκπαίδευσης, να υπάρχει σοβαρός έλεγχος της νομιμότητας της έκδοσης των τίτλων σπουδών και να διασφαλίζονται συνθήκες διαφάνειας και αξιοκρατίας για όλους τους νέους, ανεξαρτήτως κοινωνικοοικονομικής προέλευσης, ανεξαρτήτως του σχολείου στο οποίο φοιτούν.

Η λύση υπάρχει! Φτάνει η παρούσα κυβέρνηση να πράξει το αυτονόητο...

*Σύμφωνα με το νόμο Γιαννάκου οι τίτλοι αυτοί (των οποίων οι κάτοχοι είτε υπηρετούν σήμερα στο δημόσιο, είτε διεκδικούν διορισμό) είναι άκυροι και όσοι τους κατέχουν πρέπει να δώσουν εκ νέου εξετάσεις για να πιστοποιηθούν οι γνώσεις τους και να νομιμοποιηθεί ο τίτλος σπουδών τους. (Ποιος αλήθεια από αυτούς είναι σε θέση να δώσει εξετάσεις σε 15 μαθήματα και να πάρει σε όλα 20;)

**Το άλλο φαινόμενο των κατόχων πλαστών τίτλων ή δικαιολογητικών λύθηκε σχετικά εύκολα, καθώς  περίπου 500 κάτοχοί τους απολύθηκαν τα τελευταία χρόνια έπειτα από ελέγχους από την υπηρεσία τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου