Καταλυτική για την καταδίκη των νεοναζιστών της ΧΑ υπήρξε η κατάθεση στο δικαστήριο του σκηνοθέτη και οπερατέρ Κώστα Γεωργούση, που στο πλαίσιο της διπλωματικής του εργασίας γύρισε ένα ντοκιμαντέρ παρατήρησης για τη ΧΑ. Σ' ένα ντοκιμαντέρ παρατήρησης ο σκηνοθέτης δεν εκφράζει την προσωπική του θέση. Μιλούν μόνο τα δρώντα πρόσωπα. Ο Γεωργούσης κατέθεσε επί διήμερο (22 και 23 Μάη).
Το ντοκιμαντέρ του Γεωργούση ονομάζεται «Οι Καθαριστές» (The Cleaners), καθώς πρωταγωνιστούν στελέχη και μέλη της ΧΑ που έδρασαν στην περιοχή του Αγίου Παντελεήμονα, πρωτοστατώντας στην οργάνωση πογκρόμ για το «καθάρισμα» της περιοχής και ιδιαίτερα της πλατείας του Αγίου Παντελεήμονα από τα ασιατικά και αφρικανικά «μιάσματα».
Η ταινία έγινε, όπως θα δούμε στη συνέχεια, με τη συγκατάθεση των στελεχών της ΧΑ και τη σύμφωνη γνώμη της ηγεσίας της. Ο σκηνοθέτης όχι μόνο δεν παρεμποδίστηκε, αλλά αυτά τα στελέχη τον προέτρεπαν κιόλας να τα ακολουθεί και να κινηματογραφεί τη δράση τους. Η κινηματογράφηση της δράσης των μελών και στελεχών της ΧΑ του Αγίου Παντελεήμονα κράτησε πάνω από ένα μήνα, το αμοντάριστο υλικό είναι διάρκειας πάνω από 20 ώρες και έχει παραδοθεί από τον σκηνοθέτη στην Εθνική Σχολή Κινηματογράφου της Μ. Βρετανίας, όπου σπούδαζε.
Ο Κ. Γεωργούσης παρέδωσε στις ανακριτικές αρχές ένα DVD διάρκειας 70 λεπτών με αμοντάριστο υλικό και κείμενο απομαγνητοφώνησης από αυτό το υλικό. Κατά την εξέτασή του στο δικαστήριο, είπε στην προεδρεύουσα Μ. Λεπενιώτη ότι μπορούν να απευθυνθούν στη βρετανική Εθνική Σχολή Κινηματογράφου, ζητώντας να τους αποσταλεί το σύνολο του αμοντάριστου υλικού.
Η ταινία προβλήθηκε σε φεστιβάλ στο εξωτερικό και σε δύο κινηματογράφους στην Ελλάδα (Τιτάνια και Δαναός) για δύο εβδομάδες, προκαλώντας μεγάλη ταραχή στον φίρερ και στην ηγεσία της ΧΑ. Προκειμένου να διασκεδάσει τις άσχημες εντυπώσεις από την προβολή της ταινίας, η ηγεσία της ΧΑ υπέβαλε μέσω δύο στελεχών της μηνύσεις σε βάρος του Κ. Γεωργούση. Και οι δύο μηνύσεις τέθηκαν στο αρχείο, γεγονός που αποτελεί, κατά τη γνώμη μας, ήττα της ΧΑ.
Ταραχή στις γραμμές των νεοναζί προκάλεσε και η κατάθεση του σκηνοθέτη στο ακροατήριο. Οι συνήγοροι υπεράσπισης αναγκάστηκαν να αλλάξουν την υπερασπιστική γραμμή για τον εκ των πρωταγωνιστών του ντοκιμαντέρ Αλέξανδρο Πλωμαρίτη, μέλος της ΚΕ της ΧΑ. Οταν ο εν λόγω καταδικάστηκε το Σεπτέμβρη του 2014 σε φυλάκιση ενός χρόνου για παράβαση του αντιρατσιστικού νόμου (άρθρο 1, παρ. 1 Ν. 927/1979), υποστήριζαν ότι ο σκηνοθέτης άνοιγε κρυφά την κάμερα και τους κατέγραφε χωρίς τη συγκατάθεσή τους, άρα το υλικό είναι παράνομο. Τώρα, κάνοντας μια θεαματική κωλοτούμπα, υποστήριξαν ότι πρόκειται για προσωπικές απόψεις κάποιων χρυσαυγιτών και για… αστεϊσμούς.
Με την κατάθεσή του ο σκηνοθέτης αποκάλυψε πολύ σοβαρά ζητήματα και ενίσχυσε τις θέσεις της πολιτικής αγωγής όσον αφορά την εγκληματική δράση των νεοναζιστών της ΧΑ και τον καθοριστικό ρόλο που διαδραμάτιζε και διαδραματίζει ο φίρερ και η ηγετική ομάδα γύρω απ’ αυτόν. Επειδή το ρεπορτάζ θα πάρει έκταση, θα το παρουσιάσουμε σε δυο συνέχειες. Στο πρώτο μέρος θα εμμείνουμε σε κάποια προκαταρκτικά ζητήματα, από τα οποία πιστοποιείται ότι ο Κ. Γεωργούσης είχε την έγκριση να κινηματογραφήσει τη δράση των μελών της ΧΑ. Γι’ αυτό και κινηματογραφούσε φανερά, με επαγγελματική κάμερα που λόγω μεγέθους δεν μπορεί να κρυφτεί.
Αριστη επιλογή
Ο Κ. Γεωργούσης σπούδασε κοινωνικές επιστήμες και στη συνέχεια στην Εθνική Σχολή Κινηματογράφου στη Μ. Βρετανία. Σε όλες αυτές τις σχολές οι φοιτητές είναι υποχρεωμένοι να κάνουν μια ταινία ως διπλωματική εργασία. Η σχολή που σπούδαζε ο Γεωργούσης στήριζε την παραγωγή της ταινίας – διπλωματικής εργασίας μόνο με την προσφορά του απαιτούμενου τεχνικού εξοπλισμού.Ο Γεωργούσης επέλεξε ως θέμα της ταινίας του τη δράση της ΧΑ, έθεσε την επιλογή του υπόψη της σχολής και το συμβούλιο των καθηγητών την ενέκρινε. Από την πορεία των πραγμάτων αποδείχτηκε ότι έκανε άριστη επιλογή. Αλλωστε, μπορεί να σπούδαζε από το 2007 στη Βρετανία, όμως ποτέ δεν είχε ξεκόψει από την Ελλάδα και από τις εδώ πολιτικές εξελίξεις. Ετσι, στις αρχές του 2012 επέστρεψε στην Ελλάδα, ενάμιση περίπου μήνα πριν από τις βουλευτικές εκλογές του Μάη του 2012.
Αξίζει να δούμε πώς ο σκηνοθέτης περιέγραψε τα «προκαταρκτικά», εξεταζόμενος από την προεδρεύουσα του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων Μ. Λεπενιώτη:
Προεδρεύουσα: Πώς ξεκινήσατε;
Κ. Γεωργούσης: Ηρθα στην Ελλάδα χωρίς ηχολήπτη, αλλά μπορούσα όμως να κάνω την ταινία μόνος μου, γιατί είχα σύγχρονα μηχανήματα. Και πήγα μερικές φορές στα κεντρικά γραφεία της ΧΑ που ήταν τότε στη Δεληγιάννη, απέναντι από τον Σταθμό Λαρίσης και είδα τον Παναγιώταρο.
Προεδρεύουσα: Είχατε κάποιες σχέσεις με ανθρώπους της ΧΑ;
Κ. Γεωργούσης: Δεν είχα σχέση με κανέναν προσωπικά.
Προεδρεύουσα: Πήγατε στην αρχή πού;
Κ. Γεωργούσης: Πήγα στα κεντρικά γραφεία της ΧΑ στη Δεληγιάννη.
Προεδρεύουσα: Αποτανθήκατε σε ποιον και του ζητήσατε τι;
Κ. Γεωργούσης: Αποτάνθηκα στον Παναγιώταρο και στον Λύρη που τους είχα πετύχει στα γραφεία.
Προεδρεύουσα: Τα δύο αυτά άτομα τι σχέση είχαν με το χώρο;
Κ. Γεωργούσης: Ο Παναγιώταρος ήταν και είναι μέλος της ΚΕ και ο Λύρης ασχολείται με τα ιδεολογικά ζητήματα.
Προεδρεύουσα: Συζητήσατε και με τους δύο. Τι τους είπατε;
Κ. Γεωργούσης: Τους είπα, ότι είχα μαζί μου γραπτή κινηματογραφική πρόταση, πρόταση ιδέας, που την είχα συντάξει ο ίδιος για να την καταλάβουν.
Προεδρεύουσα: Το περιεχόμενο τι έλεγε;
Κ. Γεωργούσης: Οτι είναι ντοκιμαντέρ παρατήρησης, ότι δεν είμαι δημοσιογράφος και τους είπα αν θέλουν μια ταινία που να συμπεριλαμβάνει τον αρχηγό, τους ίδιους και μέλη, που να δείχνουν το προφίλ της οργάνωσης. Μάλιστα, μου ζήτησαν να τους περιγράψω και συγκεκριμένες σκηνές, όπως λέμε στην σκηνοθεσία, επειδή δεν κατάλαβαν την πρότασή μου.
Προεδρεύουσα: Δηλαδή;
Κ. Γεωργούσης: Για παράδειγμα, θα διαβάζει ο αρχηγός ένα από τα ποιήματά του και θα δείχνει την ιδεολογική του ταυτότητα. Ο Παναγιώταρος εξεπλάγη, του άρεσε πάρα πολύ και ήταν ενθουσιώδης.
Καμάρωναν
Οι «ναζί» ψόφαγαν για δημοσιότητα, καμάρωναν για τη δολοφονική τους δράση και εκείνη την περίοδο αναζητούσαν τρόπους για να την προβάλουν και να κερδίσουν ψήφους. Αυτό φαίνεται καθαρά από τη συνέχεια της εξέτασης του Κ. Γεωργούση.Προεδρεύουσα: Σας ρώτησαν για ποιο λόγο να γίνει αυτή νη ταινία;
Κ. Γεωργούσης: Γιατί δεν είναι γνωστές οι θέσεις τους στο εξωτερικό, ούτε στο ευρύτερο κοινό στην Ελλάδα, ότι δεν κάνω σχολιασμό στην ταινία και θα δείξω αυτό που είναι, με σκηνές παρατήρησης, παρακολουθώντας την πράξη της οργάνωσης.
Προεδρεύουσα: Σας έθεσαν κάποιους όρους, κάποιες προϋποθέσεις, γιατί δεν σας ήξεραν, άγνωστος ήσασταν;
Κ. Γεωργούσης: Οχι φυσικά.
Προεδρεύουσα: Γιατί δεν μπορεί να μην είχαν άτομα δικά τους με τις γνώσεις σας, με την ειδικότητά σας.
Κ. Γεωργούσης: Αυτό δεν το γνωρίζω να σας πω.
Προεδρεύουσα: Μπορεί να κάνατε μια ταινία που θα ήταν αντίθετη με αυτά που αυτοί θα ήθελαν να προβληθούν.
Κ. Γεωργούσης: Να σας πω. Εκείνη την περίοδο ήταν λίγο πιο εύκολο να αποκτήσει κανείς πρόσβαση, γιατί υπήρχε μια (δεν ακούγεται μια λέξη) στη δράση της ΧΑ.
Προεδρεύουσα: Γιατί;
Κ. Γεωργούσης: Μιλάω αυστηρά για εκείνη την προεκλογική περίοδο, δεν μιλάω για μετά και μπορώ να το εξηγήσω. Γιατί ήταν η πρώτη φορά που έβγαιναν από κάποιο περιθώριο, θα χρησιμοποιήσω αυτή την έκφραση, και ανοίγονταν στην κοινωνία μ’ αυτόν τον τρόπο. Οπότε υπήρξε παρουσία μεγάλου αριθμού κινηματογραφιστών, δημοσιογράφων που έρχονταν από μακρινές χώρες, Βραζιλία, Ρωσία, ζητούσαν συνεντεύξεις και προβολή. Μπορώ να σας πω ότι δεν ήμουν ο μόνος προνομιούχος. Την ώρα που τους έπαιρνα εγώ, θυμούμαι ότι ήταν κάμερες από παντού. Δεν είχα εγώ κάποια ειδική πρόσβαση που δεν είχαν άλλοι.
Προεδρεύουσα: Δηλαδή την ώρα που εσείς φτιάχνατε την ταινία μπορούσαν να υπάρχουν κάμερες και να απαίρνουν πλάνα;
Κ. Γεωργούσης: Βεβαίως. Ενώ εγώ έμεινα τουλάχιστον ένα μήνα και λειτουργούσα ως σκηνοθέτης και όχι ως δημοσιογράφος. Οπότε η πρόσβαση υπήρχε εκείνη την περίοδο.
Προεδρεύουσα: Εκτός από την συζήτηση αυτή που κάνατε, που τους δώσατε την ιδέα, άλλη συζήτηση έγινε;
Κ. Γεωργούσης: Οχι δεν υπήρχε χρόνος για άλλη συζήτηση. Νομίζω ότι μιλήσαμε γύρω στη μισή ώρα, 30 λεπτά.
Προεδρεύουσα: Σας δώσανε τη σύμφωνη γνώμη;
Κ. Γεωργούσης: Οχι, δεν υπήρξε σύμφωνη γνώμη. Απλά μου είπαν ότι θα το μεταφέρουν στον αρχηγό τους. Υπήρξε ένας βασικός ενθουσιασμός από τον κύριο Παναγιώταρο και από τον κύριο Λύρη και μετά χαθήκαμε. Εγώ επιχείρησα να τους ξανασυναντήσω.
Προεδρεύουσα: Πότε έγινε η πρώτη συνάντηση;
Κ. Γεωργούσης: Ενα με ενάμιση μήνα πριν την προκήρυξη των εκλογών… Μίλησα με τον κ. Μιχαλολιάκο για δύο λεπτά, παρόντων και άλλων μελών, όπου μου είπε «καλή η ιδέα σου, Κώστα, αλλά τώρα έχουμε εκλογές, μια άλλη φορά».
Αλλη συνάντηση του σκηνοθέτη με τον φίρερ της ΧΑ δεν υπήρξε, όπως διευκρίνισε ο ίδιος. Μετά την άρνηση του Μιχαλολιάκου να πρωταγωνιστήσει, ο Γεωργούσης δεν παραιτήθηκε από την προσπάθεια να κάνει το ντοκιμαντέρ του, γιατί έπρεπε να το κάνει, αφού είχε δεσμευτεί στην Εθνική Σχολή Κινηματογράφου της Βρετανίας. Ετσι, αναπροσάρμοσε τον σχεδιασμό του και αντί να συμπεριλάβει τον Μιχαλολιάκο, τον Παναγιώταρο, τον Λύρη και άλλα ηγετικά στελέχη της ΧΑ, αποφάσισε να συμπεριλάβει μέλη και στελέχη της απ’ αυτά που είχαν δράσει στην εκκαθάριση της πλατείας του Αγίου Παντελεήμονα και συνέχιζαν να δρουν στην περιοχή αυτή. Αρχισε να επισκέπτεται την πλατεία του Αγίου Παντελεήμονα με την επαγγελματική του κάμερα για να γνωριστεί με μέλη της οργάνωσης. Δρούσε φανερά και δεν έκρυψε την ιδιότητά του. Ετσι, γνωρίστηκε με τον «επιστάτη» της πλατείας, τον Γ. Βάθη, που πριν ενταχθεί στη ΧΑ είχε πλούσια δραστηριότητα στον τομέα της «προώθησης γυναικών από τις ανατολικές χώρες».
Ο φίρερ αποφάσιζε για τα πάντα
Η παραγωγή μιας ταινίας για τη δράση των χρυσαυγιτών δεν είναι δα και κορυφαίο πολιτικό ζήτημα, απ’ αυτά που πρέπει οπωσδήποτε να πάρει την απόφαση ο φίρερ. Κι όμως, ο Παναγιώταρος με τον Λύρη, μολονότι είχαν ενθουσιαστεί με την πρόταση του σκηνοθέτη, δεν πήραν την πρωτοβουλία να αποφασίσουν οι ίδιοι, αλλά αναφέρθηκαν στον φίρερ Μιχαλολιάκο, που είπε στον σκηνοθέτη «άσ’ το γι’ αργότερα, να περάσουν πρώτα οι εκλογές». Ο φίρερ αποφάσιζε για τα πάντα. Κι ήταν αυτός που μοίραζε αποφασιστικές αρμοδιότητες στους παρακάτω. Οπως ακριβώς γίνεται στο στρατό (ή σε μια οργάνωση της μαφίας).Είναι η πρώτη φορά που στην ακροαματική διαδικασία της δίκης των νεοαναζιστών κατατίθεται από μάρτυρα, με σαφή και κατηγορηματικό τρόπο, ομολογία από στέλεχος του επιπέδου του Παναγιώταρου, ότι την απόφαση θα την πάρει ο Μιχαλολιάκος. Δεν είχαμε άλλη μαρτυρία, όταν εξετάστηκαν σοβαρά γεγονότα, όπως η δολοφονία του Παύλου Φύσσα και οι απόπειρες ανθρωποκτονιών κατά των αιγύπτιων ψαράδων και κατά των μελών και στελεχών του ΚΚΕ και του ΠΑΜΕ, που να βεβαιώνει ότι αυτά τα γεγονότα σχεδιάστηκαν, οργανώθηκαν και εκτελέστηκαν υπό την άμεση επίβλεψη του φίρερ και των ηγετικών στελεχών της νεοναζιστικής συμμορίας, όπως ο Λαγός, ο Κασιδιάρης, ο Παππάς, ο Παναγιώταρος κ.ά.
Υπάρχουν, βέβαια, στοιχεία για το σχεδιασμό και την οργάνωση αυτών των φασιστικών επιθέσεων, από τις συνομιλίες των χρυσαυγιτών και τις δημόσιες τοποθετήσεις στελεχών, όπως στο Πέραμα και στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη από τον Λαγό, τον Παναγιώταρο και τον Μίχο, όχι όμως κατάθεση μάρτυρα.
Γι’ αυτό υποστηρίζουμε ότι είναι σημαντική η μαρτυρία του σκηνοθέτη Κ. Γεωργούση, ότι την απόφαση για την παραγωγή της ταινίας με την προτεινόμενη συμμετοχή την πήρε ο φίρερ της ΧΑ. Μια μαρτυρία που θα σφραγίσει την καταδίκη της ηγεσίας και των στελεχών της ΧΑ.
ΥΓ. Ο καρδιοχειρουργός Β. Χαλβατζούλης υπήρξε υποψήφιος ευρωβουλευτής της ΧΑ. Στις 9 Φλεβάρη του 2017, σε μια συνέντευξή του στο κανάλι «Θεσσαλία», στην εκπομπή «Δεξιά και Αριστερά», περιέγραφε στον δημοσιογράφο Γιαννακόπουλο πώς στρατολογήθηκε στη ΧΑ. Παρακολουθούσε έναν ποδοσφαιρικό αγώνα και έλεγε στον διπλανό του ότι «με τη ΧΑ θα πήγαινα, μ' αυτόν (τον Σαμαρά) δεν θα πήγαινα. Κι εκεί από πίσω ήταν κάποιος κύριος, ο οποίος έμαθα ότι ήταν αδελφός του Μιχαλολιάκου. Μου λέει δώσε μου μια κάρτα… Εδωσα την κάρτα και όταν μετά το ματς γύρισα στη Θεσσαλονίκη το είχαν όλα τα σάϊτ».
Ο Νικόλαος Μιχαλολιάκος έχει δύο αδέλφια, τον δικηγόρο Παναγιώτη Μιχαλόλια και τον απόστρατο αντιστράτηγο Ιωάννη Μιχαλολιάκο. Ποιος από τους δύο λειτούργησε ως «στρατολόγος» του Β. Χαλβατζούλη, σύμφωνα με όσα δηλώνει ο τελευταίος;
KONTΡΑ: ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΣΑΒΒΑΤΟΥ 27 ΜΑΗ
πηγή: eksegersi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου