Του Λάλου – Αναγνώστου Μιχαήλ*
Ένα από τα πιο αδικημένα περιβαλλοντικά, σημεία του δήμου
Φιλαδέλφειας – Χαλκηδόνας αποτελεί η περιοχή που εφάπτεται στην Εθνική Οδό στο
ύψος της εξόδου της που είναι γνωστή ως παλιά Renault. Η ατμοσφαιρική ρύπανση καθώς και η
ηχορύπανση που παράγεται από την λειτουργία του αυτοκινητόδρομου αποτελούν
μόνιμη συντροφιά των κατοίκων, σε μια γειτονιά που σπανίζει ακόμα και η ύπαρξη
οποιασδήποτε αυτοφυούς βλάστησης.
Κι όμως μεταξύ των οδών Λαχανά – Σκρα και Ε.Ο. Αθηνών –
Λαμίας βρίσκονται 13 στρέμματα
κοινόχρηστου πρασίνου!Που;;; Προς το παρόν καλυμμένα από τούβλα και μπετά
ενός ερειπωμένου κτιρίου φάντασμα που στοιχειώνει την περιοχή και αποτελεί
εστία κινδύνου για παιδιά και περαστικούς.
Οι δημοτικές αρχές στα χρόνια που πέρασαν ποτέ δεν
αντιμετώπισαν με την αρμόζουσα σοβαρότητατο θέμα της MAVAκαι της επί του πρακτέου μετατροπής
της σε πραγματικό χώρο πρασίνου που θα αποτελέσει πηγή ανακούφισης της
βεβαρυμμένης κατάστασης της εν λόγω περιοχής. Στο πυκνά οικοδομημένο συγκρότημα
της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας που έχει την χαμηλότερη αναλογία πρασίνου ανά κάτοικο ανάμεσα στις ευρωπαϊκές
πόλεις, τέτοιου είδους ζητήματα θα έπρεπε να αντιμετωπίζονται με ιδιαίτερη
προσοχή, επιμέλεια και μεθοδικότητα από τους αρμόδιους φορείς. Η προάσπιση του
δημοσίου συμφέροντος στην προκειμένη περίπτωση σημαίνει αγώνα και έννοια από το
Δήμο για την εξασφάλιση έστω και ενός τετραγωνικού μέτρου κοινόχρηστου χώρου
πρασίνου. Είναι χρήσιμο να τονίσω ότι το «κοινόχρηστο πράσινο» αποτελεί
περιουσιακό στοιχείο για κάθε δήμο και το συγκεκριμένο λόγω της θέσης και της
έκτασης του αποτελεί περιουσιακό στοιχείο πολύ μεγάλης αξίας, που δυστυχώς λόγω
παραλείψεων και αβλεψιών, όπως
θέλουμε να πιστεύουμε, ο δήμος μας κινδυνεύει να το χάσει.
Είναι επίσης λυπηρό το γεγονός ότι το δημοτικό συμβούλιο της
πόλης μας αποφεύγει συστηματικά τα τελευταία χρόνια να τοποθετηθεί και να πάρει
θέση επί του θέματος ως ανώτατο θεσμικό όργανο με αποτέλεσμα να δίνει πρόσφορο
έδαφος στους φερόμενους ως ιδιοκτήτες,
μιας και έλεγχος των τίτλων ιδιοκτησίας και του ιστορικού τους ουδέποτε έγινε,
για να διεκδικήσουν ερήμην αντιδίκου τη δημόσια αυτή περιουσία. Χαρακτηριστικό
είναι ότι ο ενδιαφερόμενος αποφεύγει συστηματικά επί σειρά ετών την τήρηση των
συμβατικών διαδικασιών, όπως αυτές ορίζονται από το νόμο, προκειμένου να έρθει
σε συνεννόηση με τα αρμόδια όργανα του δήμου για την ρυμοτομική απαλλοτρίωση
αυτού του χώρου πρασίνου. Αντιθέτως προσφεύγει ενώπιον αρμοδίων και αναρμόδιων
οργάνων διεκδικώντας την τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου με
τον αποχαρακτηρισμό του κτήματος από κοινόχρηστο πράσινο και την μετατροπή του
σε οικοδομήσιμο τετράγωνο. Με λίγα λόγια επιχειρεί να κερδοσκοπήσει εις βάρος
του βιοτικού επιπέδου των κατοίκων αφού τα οικονομικά οφέλη που θα αποκομίσει
από μια τέτοια μετατροπή θα είναι τεράστια εμποδίζοντας ταυτόχρονα την όποια
περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής. Άλλωστε ο φάκελος του ιστορικού του
κτήματος Τούραλη, όπως ονομαζόταν, μάλλον καταμαρτυρεί ότι περισσότερο
καταπατητές παρά ιδιοκτήτες του συγκεκριμένου χώρου είναι οι ενδιαφερόμενοι.
Ερωτηματικό επίσης αποτελεί η ανεπαρκέστατη παρουσία του δήμου στο ζήτημα της
διεκδίκησης των δικαιωμάτων του στο χρονίζον θέμα της MAVA που αγγίζει τα όρια της πολιτικής
συγκάλυψης.
Πλέον βρισκόμαστε ένα βήμα από την οριστική απώλεια του
πολύτιμου αυτού περιουσιακού στοιχείου του δήμου μας καθώς από τις 30 Οκτωβρίου
2013 εκδόθηκε προεδρικό διάταγμα με το οποίο εγκρίνεται η τροποποίηση του
εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου και ο αποχαρακτηρισμός του χώρου. Κατά του προεδρικού
διατάγματος κατατέθηκε αίτηση αναίρεσης από τη νομική υπηρεσία του δήμου μας,
ως όφειλε. Αποτελεί χρέος μας να στηρίξουμε με κάθε μέσο την προσπάθεια των
υπευθύνων της νομικής υπηρεσίας παρέχοντας τους κάθε βοήθεια στο επίπεδο της
παροχής αποδεικτικών εγγράφων του ιστορικού του εν λόγω κτήματος, συνεργασίας,
ενημέρωσης και οποιασδήποτε δράσης κριθεί αναγκαία. Από τις 28/1/2014 βρίσκεται
στα χέρια της νομικής υπηρεσίας του δήμου πλήρης φάκελος με το ιστορικό της
υπόθεσης, γεγονός που δεν αφήνει κανένα περιθώριο καθυστέρησης και καμία
αιτιολογία κωλύματος στο θέμα της εφεξής διεκδίκησης των δικαιωμάτων του πάνω
στα 13 αυτά στρέμματα γης.
Η Νομική Υπηρεσία
οφείλει επίσης να πραγματοποιήσει άμεσα έλεγχο των τίτλων ιδιοκτησίας των
συγκεκριμένων εκτάσεων και μελετώντας τους παράλληλα με το ιδιοκτησιακό ιστορικό, να
γνωμοδοτήσει σχετικά με την εγκυρότητα τους, προχωρώντας εφόσον συντρέξει λόγος
και στις απαιτούμενες νομικές ενέργειες. Επίσης να πραγματοποιηθεί έλεγχος της
οικοδομικής αδείας για τα κτίσματα που υφίστανται εντός του χώρου.
Απαραίτητες επίσης ενέργειες για τη στήριξη της υπόθεσης MAVA
στις περισσότερες από τις οποίες θα έπρεπε να έχει προβεί ο Δήμος εδώ και
χρόνια, αλλά για ανεξήγητους λόγους δεν το έπραξε, είναι οι εξής:
·
Να τεθεί ΑΜΕΣΑ στην ημερήσια διάταξη
του επόμενου δημοτικού συμβουλίου το θέμα της MAVA προς συζήτηση και ΛΗΨΗ
ΑΠΟΦΑΣΗΣ που θα αναδεικνύει την αναγκαιότητα της διατήρησης του χώρου ως
κοινόχρηστου πρασίνου σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν παραπάνω ΚΑΙ ΔΕΝ ΘΑ ΚΑΝΕΙ ΛΟΓΟ για αδυναμία οικονομικής αποζημίωσης του
ενδιαφερομένου καθώς πρώτος εκείνος δεν έχει προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες
για την ολοκλήρωση της απαλλοτρίωσης της εν λόγω ιδιοκτησίας.
·
Να
γίνει κατόπιν εισήγησης του Διευθυντή της οικονομικής υπηρεσίας, εγγραφή της προσήκουσας
αποζημίωσης του ενδιαφερομένου σε ειδικό κωδικό στον προϋπολογισμό του δήμου.
Αυτό αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση ως αποδεικτικό των προθέσεων του δήμου, για
την στήριξη της ένστασης κατά του προεδρικού διατάγματος. Το ποσό της
αποζημίωσης θα μπορούσε ίσως να εγγραφεί και τμηματικά στους προϋπολογισμούς
των επόμενων ετών κατόπιν κατάλληλης εισηγήσεως.
·
Αν
και εφόσον ολοκληρωθεί χωρίς πρόβλημα ο έλεγχος των τίτλων ιδιοκτησίας, να
γίνει αίτημα χρηματοδότησης προς το Πράσινο Ταμείο για την απόκτηση και
αποζημίωση του κοινόχρηστου χώρου της MAVA. Τα οφέλη μιας τέτοιας περίπτωσης
είναι πολλαπλά καθώς το ποσοστό της χρηματοδότησης που επιστρέφεται στο Πράσινο
Ταμείο μπορεί να επαναχορηγείται στο δήμο για την εκτέλεση μελετών και έργων
διαμόρφωσης των υπόψη κοινόχρηστων χώρων ή την απόκτηση νέων.
·
Να
προχωρήσει η διάνοιξη της οδού Λάρνακoς όπως ορίστηκε με την υπ’ αρ.
Γ23514/112/4-5-81 απόφαση του Υπουργού Π.Ε.Χ.Ω.Δ.Ε. (ΦΕΚ 302Δ/5-6-81).
·
Να
ελέγξει η νομική υπηρεσία εάν και κατά πόσο το ΣτΕ ήταν αρμόδιο να γνωμοδοτήσει
επί του θέματος (υπ’ αριθμ. 202/2013 και 283/2013 γνωμοδοτήσεις) καθώς σύμφωνα
με το Νέο Οικοδομικό Κανονισμό (ΦΕΚ 79Α/9-4-2012) για την έκδοση σχετικών
προεδρικών διαταγμάτων αρμόδιο συμβούλιο να γνωμοδοτεί είναι το Συμβούλιο
Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΣΥ.ΠΟ.ΘΑ.) της οικείας περιφέρειας.
·
Να
γνωμοδοτήσει η Νομική Υπηρεσία σχετικά με το αν είναι αναρμόδιο το Υ.Π.Ε.Κ.Α.,
στο οποίο προσφεύγουν οι φερόμενοι ιδιοκτήτες, να λαμβάνει αποφάσεις σχετικά με
την τύχη της εν λόγω έκτασης καθώς είναι χαρακτηρισμένη ως κοινόχρηστος χώρος
πρασίνου από το 1960, με την ένταξη της περιοχής στο εγκεκριμένο σχέδιο πόλεως
(Διάταγμα 29/10/60, ΦΕΚ 165Δ1960) πράγμα που επαναλαμβάνεται και σε 11 ακόμα
Φ.Ε.Κ. έκτοτε. Εύλογα λοιπόν μας δημιουργείται η πεποίθηση ότι αρμόδια είναι η
δασική υπηρεσία του υπουργείου Γεωργίας για να δώσει λύση επί του θέματος.
Τέλος θα πρέπει να εμπλουτιστεί η Αίτηση Αναίρεσης κατά του από
30-10-2013 προεδρικού διατάγματος, με τα στοιχεία που θα προκύψουν από τις
παραπάνω διοικητικές ενέργειες (Πόρισμα ελέγχου ιδιοκτησιών, Απόφαση Δημοτικού
Συμβουλίου, Εγγραφή ποσού αποζημίωσης στον Προϋπολογισμό κλπ.) και με κάθε άλλο
στοιχείο που θα μπορούσε να της προσδώσει νομική ισχύ, ως Πρόσθετους Λόγους.
Η Δύναμη Πολιτών κι εγώ προσωπικά θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε
μεθοδικά επί του θέματος και βρισκόμαστε στη διάθεση των αρμοδίων υπηρεσιών του
δήμου για αυτό όπως και για κάθε άλλο θέμα στο οποίο θίγονται τα συμφέροντα της
πόλης μας.
*Στατιστικός - Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος με τη Δύναμη Πολιτών
Η υπόθεση MAVA είναι ένα κραυγαλέο παράδειγμα έλλειψης πολιτικής βούλησης και στρουθοκαμηλισμού. Και για να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους, αποτέλεσε τα περασμένα χρόνια και πολύ φοβούμαι ότι αποτελεί μέχρι και σήμερα αντικείμενο διαπλοκής και συναλλαγής των εκάστοτε δημοτικών αρχών και διοικήσεων. Ιδίως η απαράδεκτη στάση της δημοτικής αρχής κατά την περίοδο 2006-2010 (περίοδος Κόντου) που δεν προάσπισε κατα καμμία έννοια το δημόσιο συμφέρον στην προκειμένη περίπτωση, το αντίθετο έπραξε θα έλεγα καθώς με τη στάση της εξυπηρέτησε τα ιδιωτικά συμφέροντα που διεκδικούν τον χώρο και οι παραλείψεις - αδιαφορία της τωρινής, μας έφεραν στα αποτελέσματα που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε σήμερα με το μαχαίρι στο λαιμό. Να τεθεί το θέμα προς ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ στο προσεχές Δημοτικό Συμβούλιο και έτσι να τεθούν και όλοι προ των ευθυνών τους. Να δούμε ποιος θα διαλύσει τη συνεδρίαση και ετούτη τη φορά... Και για να κλείσω με ένα ρητό "Τα Renault πολλοί τα αγάπησαν, το δημόσιο συμφέρον ουδείς..."
ΑπάντησηΔιαγραφήΛάλος - Αναγνώστου Μιχαήλ