Σε μια
δραματική επιστολή προς τον διευθυντή του προγράμματος Διεθνούς
Αξιολόγησης Μαθητών (PISA), δρα Αντρέας Σλάισερ, ακαδημαϊκοί,
εκπαιδευτικοί και γονείς από όλο τον κόσμο εκφράζουν έντονη ανησυχία για
τις επιπτώσεις του τεστ PISA (Πίζα), το οποίο βρίσκεται στον 14ο χρόνο
διεξαγωγής του, και καλούν για την παύση του.
Η
προσέγγιση που υιοθετούν οι συντάκτες της επιστολής είναι αυστηρά
εκπαιδευτική. Αναδεικνύει με συντομία τη ζημιά που προκαλούν οι έρευνες
αυτές στα σχολεία, τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τη διδασκαλία.
Η πρωτοβουλία εμφανίστηκε στο Διαδίκτυο (http://oecdpisaletter.org/)
πέρσι τον Απρίλη και από τον Μάιο της ίδιας χρονιάς μέχρι φέτος τον
Ιανουάριο συγκέντρωσε κάτι παραπάνω από 2.300 υπογραφές υποστήριξης.
Αντίστοιχη κίνηση έχει ξεκινήσει και από εκπαιδευτικούς όλων των
βαθμίδων καθώς και γονείς και στη χώρα μας.
Διαφορετικές φωνές
Γύρω
από την πρωτοβουλία αυτή συγκεντρώθηκαν αρκετά διαφορετικές φωνές από
τον χώρο των επιστημών της αγωγής. Η πολυφωνία αυτή τονίζει τον οξυμένο
χαρακτήρα των προβλημάτων που δημιουργούν στα σχολεία οι έρευνες της
PISA και αναδεικνύει την ανάγκη να σταματήσουμε τη διεξαγωγή τους.
Στη
χώρα μας ο διεθνής διαγωνισμός PISA του Οργανισμού Οικονομικής
Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) θα πραγματοποιηθεί από 2 Μαρτίου έως
και 3 Απριλίου και θα συμμετάσχουν 231 δημόσια και ιδιωτικά Γυμνάσια,
Γενικά Λύκεια και Επαγγελματικά Λύκεια.
Αλλά ας
δούμε το θέμα στην ουσία του γιατί είναι εξόχως σοβαρό. Να
υπενθυμίσουμε ότι το πρόγραμμα PISA είναι γνωστό σε όλο τον κόσμο ως ένα
εργαλείο ιεραρχικής κατάταξης των χωρών (μελών του ΟΟΣΑ και άλλων)
ανάλογα με τη μέτρηση των ακαδημαϊκών επιδόσεων των 15χρονων μαθητών στα
μαθηματικά, τη φυσική και την ανάγνωση.
Τα
αποτελέσματα του προγράμματος, που διεξάγεται κάθε τρία χρόνια, έχουν
αρχίσει να επηρεάζουν βαθιά τις εκπαιδευτικές πρακτικές πολλών χωρών,
ενώ ακριβώς στη βάση των αποτελεσμάτων κράτη αναμορφώνουν τα
εκπαιδευτικά τους συστήματα, ελπίζοντας να βελτιώσουν τη θέση τους στην
κατάταξη. Σε πολλές χώρες η απουσία προόδου στο πρόγραμμα PISA οδηγεί σε
δηλώσεις περί κρίσης και σοκ, οι οποίες ακολουθούνται από εκκλήσεις για
παραιτήσεις και από εκτεταμένες μεταρρυθμίσεις στο πνεύμα του
προγράμματος.
Στην 42η θέση
Να
υπενθυμίσουμε ότι με την ανακοίνωση των τελευταίων αποτελεσμάτων της
έκθεσης PISA του ΟΟΣΑ για τη χώρα μας, πριν από περίπου έναν χρόνο, η
Ελλάδα βρέθηκε στην 42η θέση, μεταξύ των 65 χωρών που συμμετείχαν,
σημειώνοντας πτώση 17 θέσεων.
Ο
Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), με εργαλείο το
Διεθνές Πρόγραμμα Αξιολόγησης Μαθητών/-τριών PISA πρωτοστατεί στην
πολιτική επιτήρησης, συμμόρφωσης, πιστοποίησης «εκπαιδευτικών προϊόντων»
και «εκπαιδευτικών υπηρεσιών» και ανταγωνισμού. Ο πανεπιστημιακός
Γιώργος Μαυρογιώργος επισημαίνει ότι ο ΟΟΣΑ, με «συμβουλευτικές
εκθέσεις», εμπορεύεται εμπειρογνωμοσύνη για την άσκηση πολιτικής και
στην εκπαίδευση.
Με τα
δοκίμια αξιολόγησης προωθεί συγκεκριμένη αντίληψη για τη σχολική γνώση,
τη διδασκαλία, τη μάθηση, τη σχολική επιτυχία, τον μαθητή κ.ά. και
υποδηλώνει ένα σύστημα αρχών, αντιλήψεων και επιλογών που προβάλλουν
(και ώς έναν βαθμό επιβάλλουν) αντίστοιχες αρχές στην οργάνωση της ίδιας
της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
«Προκαλεί ζημιά σε σχολεία και μαθητές»
Τι φοβούνται οι 2.300 που υπογράφουν την επιστολή
«Αγαπητέ
δόκτορα Σλάισερ, απευθυνόμαστε σε εσάς, ως διευθυντή του Προγράμματος
Διεθνούς Αξιολόγησης Μαθητών (PISA) του ΟΟΣΑ. Ανησυχούμε ειλικρινά για
τις αρνητικές συνέπειες των κατατάξεων της PISA. Μερικές από τις
ανησυχίες είναι οι παρακάτω:
1.
Το πρόγραμμα PISA συμβάλλει στην κλιμάκωση ποσοτικών μετρήσεων και στη
δραματική αύξηση της εξάρτησης από αυτές. Το καθεστώς που επιβάλλει, με
τον διαρκή κύκλο των τεστ, βλάπτει τα παιδιά και αποδυναμώνει τις
σχολικές τάξεις καθώς αναπόφευκτα συνεπάγεται όλο και περισσότερα τεστ
πολλαπλής επιλογής, περισσότερα λεπτομερώς προσχεδιασμένα μαθήματα από
«προμηθευτές» που βρίσκονται έξω από το σχολείο – και λιγότερη αυτονομία
για τους εκπαιδευτικούς. Με τον τρόπο αυτό το πρόγραμμα PISA έχει
αυξήσει ακόμη περισσότερο το άγχος που προϋπήρχε στα σχολεία, θέτοντας
σε κίνδυνο την ισορροπία μαθητών και εκπαιδευτικών.
2.
Επικεντρωνόμενο σε ένα περιορισμένο εύρος μετρήσιμων τομέων της
εκπαίδευσης, αποσπά την προσοχή από τομείς που είναι αδύνατο (ή λιγότερο
δυνατό) να μετρηθούν, όπως η φυσική αγωγή, η ηθική, η πολιτική και η
αισθητική ανάπτυξη, με αποτέλεσμα τον επικίνδυνο περιορισμό του
συλλογικού φαντασιακού για το τι είναι και το τι οφείλει να είναι η
εκπαίδευση.
3. Η
περιορισμένη εστίαση του ΟΟΣΑ στα σταθμισμένα τεστ διακινδυνεύει τη
μετατροπή της μάθησης σε πληκτική εργασία και τον θάνατο της χαράς της
μάθησης. Καθώς το πρόγραμμα PISA οδηγεί πολλές χώρες στον διεθνή
ανταγωνισμό για τις υψηλότερες επιδόσεις, ο ΟΟΣΑ έχει αποκτήσει τη
δύναμη να διαμορφώνει την εκπαιδευτική πολιτική σε όλο τον κόσμο, χωρίς
να προηγηθεί καμία συζήτηση για την αναγκαιότητα ή τους περιορισμούς των
τελικών σκοπών του. Η μέτρηση μιας μεγάλης ποικιλίας εκπαιδευτικών
παραδόσεων και πολιτισμών με τη χρήση ενός μοναδικού, περιορισμένου και
προκατειλημμένου μέτρου σύγκρισης θα μπορούσε τελικά να προκαλέσει
ανεπανόρθωτη ζημιά στα σχολεία και τους μαθητές.
4. Οι
εξελίξεις αυτές συγκρούονται εμφανώς με ευρέως αποδεκτές αρχές καλής
εκπαιδευτικής και δημοκρατικής πρακτικής. Καμία εκπαιδευτική
μεταρρύθμιση, οποιασδήποτε σημασίας, δεν μπορεί να αγνοεί τον ρόλο μη
εκπαιδευτικών παραγόντων, ανάμεσα στους οποίους κυρίαρχη σημασία έχει η
κοινωνική και οικονομική ανισότητα μιας χώρας. Σε πολλές χώρες,
συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, η ανισότητα έχει δραματικά αυξηθεί τα
τελευταία 15 χρόνια, γεγονός που ερμηνεύει το άνοιγμα της εκπαιδευτικής
ψαλίδας μεταξύ πλούσιων και φτωχών και το οποίο είναι αδύνατο να
κλείσουν οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, όσο επεξεργασμένες κι αν
είναι».
πηγή: www.sylaristotelis.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου