"Αναδημοσιεύσεις από τον Κόσμο της Ν.
Φιλαδέλφειας" http://www.kosmosnf.gr
Μου έμεινε η εντύπωση πως οι επιστημονικοί συνεργάτες του δήμαρχου Αριστείδη Βασιλόπουλου δε θα χαλιούνταν αν η υπογειοποίηση της Πατριάρχου Κωνσταντίνου, Φωκών δίπλα στην «Αγιά Σοφιά» και προς εξυπηρέτησή της έφτανε έως την Εθνική Οδό. Αναφέρθηκε θαρρώ και υπογειοποίηση της Ελ Αλαμέιν προς την Εθνική Οδό.
Και ένα ιστολόγιο, οι «Κρίσεις» του Μάνου Καμπούρη, αναφέρθηκε σ’ αυτή την τελευταία υπογειοποίηση, αναφέροντας συσχετισμό της με το γήπεδο της ΑΕΚ την εποχή της προετοιμασίας των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.
Τι θα είχα να παρατηρήσω σχετικά;
Το εξαιρετικό αποτέλεσμα του Μικρασιατοπροσφυγικού Συνοικισμού της Νέας Φιλαδέλφειας, και πολεοδομικά και αρχιτεκτονικά, υπήρξε καύχημα της αστικής τάξης για 40 περίπου χρόνια – από τα μέσα της δεκαετίας του ’60 όχι πια.
Από τότε άρχισαν τα περί καταργήσεως του παράδρομου της Δεκελείας για διεύρυνσή της, τα περί υπογειοποιήσεως της Ελ Αλαμέιν κλπ. Τον καιρό της δικτατορίας των συνταγματαρχών διοχέτευσαν την κίνηση της Εθνικής Οδού δια της Βρυούλων και κατέστρεψαν την πλατεία Πατριάρχου. Τα χρόνια της δεκαετίας του ’80 επανήλθαν τα σχέδια για διεύρυνση της Δεκελείας, υπογειοποίηση της Ελ Αλαμέιν κάτω από το Δάσος προς την Εθνική Οδό – φανερό πως επεδίωκαν μια πόλη-πέρασμα. Σε μια εποχή που προωθούνταν παρακάμψεις πόλεων, διοχέτευαν ολοένα περισσότερη κίνηση στην πόλη, επιδιώκοντας τη διάλυση της εδαφικής συνοχής της, την αλλοίωση έως και εξαφάνιση των τοποσήμων της, την καταστροφή της μορφής της με ακατάλληλη ανοικοδόμησή της αντί ανάπλασή της με σεβασμό στην κοινωνική, πολεοδομική και αρχιτεκτονική της ιστορία.
Η σημερινή εικόνα της Νέας Φιλαδέλφειας, αποτέλεσμα μιας διελκυστίνδας ανάμεσα στις δυνάμεις της καταστροφής και της υπεράσπισης της πόλης, κινδυνεύει από «απρόσεκτες» αναφορές, που είναι δυνατόν να τις αξιοποιήσουν σε μια πορεία δυνάμεις της καταστροφής.
Τέτοιες «απρόσεκτες» αναφορές είναι θαρρώ και οι συνηγορίες σε … μεγαλύτερες υπογειοποιήσεις. Προσοχή λοιπόν!
Κώστας Π. Παντελόγλου
Το παραπάνω δημοσίευμα του σεβαστού Κώστα Παντελόγλου θαρρώ πως τουλάχιστον αδικεί τις «Κρίσεις». Ποτέ δεν αναφέρθηκα θετικά σε καμιά υπογειοποίηση, πλην της Δεκελείας και τη Εθνικής οδού στο τμήμα που διασχίζει τη πόλη μας. Και αυτό το έχω κάνει επανειλημμένα, δημόσια με αρθρογραφία μου από την εποχή που ακόμη δήμαρχος ήταν ο Παντελής Γρετζελιάς. Αντιπαραθετικά στις σχεδιαζόμενες δημόσια γνωστές υπογειοποιήσεις που σχετίζονταν με το γήπεδο Γρανίτσα. Ως σήμερα δεν έχω αλλάξει γνώμη κι επιμένω στις προτάσεις που έχω κάνει, ασχέτως αν δεν έχουν υιοθετηθεί από κανένα.
Για να μην αναφερθώ εκτενώς, υπενθυμίζω τη κεντρική ιδέα που είναι η επανένωση της πόλης με την ανεμπόδιστη κυκλοφορία των κατοίκων, από τους διαμήκεις δρόμους πυκνής και ταχείας κυκλοφορίας που τη διασχίζουν και τη τεμαχίζουν. Πιο απλά η επανένωση της πόλης όπως τη γνώρισα, όταν δεν υπήρχε εθνική οδός, δεν υπήρχαν τόσα οχήματα στους δρόμους και το πέρασμα της Δεκελείας ήταν ασφαλές. Κάτι τέτοιο θα αναβάθμιζε από τη μια το κέντρο της πόλης, κι από την άλλη θα δημιουργούσε ελεύθερους χώρους σε μια τεράστια έκταση πάνω από την εθνική οδό, για πολιτιστική, αθλητική, κοινωνική και άλλη αξιοποίηση (π.χ. μόνιμη δημοτική αγορά).
Είναι χρήσιμο επίσης να τονίσω πως στο ενδεχόμενο σύνδεσης της Ελ Αλαμέιν με τη Τρωάδος με υπογειοποίηση, έχω πάντα δημόσια, τοποθετηθεί αρνητικά τη περίοδο Γρανίτσα που είχε ακουστεί σα σχέδιο.
Ασχολούμαι με το θέμα λόγω εκτίμησης και σεβασμού στο πρόσωπο του Κώστα Παντελόγλου, και του πολύτιμου αγώνα που δίνει αυτή τη περίοδο, μέσα από το «Ο Κόσμος της Ν. Φιλαδέλφειας», για την υπεράσπιση της πόλης και του άλσους μας. Ασχολούμαι δημόσια, γιατί δημόσια είναι η κριτική που μου ασκείται. Παραβλέπω τη κατάταξη μου στην ίδια κατηγορία με το δήμο, έστω στο συγκεκριμένο θέμα. Δε μπορώ να παραβλέψω όμως, ότι οι «συνηγορίες» γράφονται χωρίς εισαγωγικά, και οι «απρόσεκτες» με εισαγωγικά(!) με ότι σημαίνει αυτό και χωρίς εξαιρέσεις…
Κι αφού απολογήθηκα, απαντώ.
Γράφει κλείνοντας ο Κώστας Παντελόγλου:
«Η σημερινή εικόνα της Νέας Φιλαδέλφειας, αποτέλεσμα μιας διελκυστίνδας ανάμεσα στις δυνάμεις της καταστροφής και της υπεράσπισης της πόλης, κινδυνεύει από «απρόσεκτες» αναφορές, που είναι δυνατόν να τις αξιοποιήσουν σε μια πορεία δυνάμεις της καταστροφής.
Τέτοιες «απρόσεκτες» αναφορές είναι θαρρώ και οι συνηγορίες σε … μεγαλύτερες υπογειοποιήσεις. Προσοχή λοιπόν!»
Και στο ίδιο κείμενο, πριν από αυτά, έχει γράψει:
«…από τα μέσα της δεκαετίας του ’60 όχι πια.
Από τότε άρχισαν τα περί καταργήσεως του παράδρομου της Δεκελείας για διεύρυνσή της, τα περί υπογειοποιήσεως της Ελ Αλαμέιν κλπ. Τον καιρό της δικτατορίας των συνταγματαρχών διοχέτευσαν την κίνηση της Εθνικής Οδού δια της Βρυούλων και κατέστρεψαν την πλατεία Πατριάρχου. Τα χρόνια της δεκαετίας του ’80 επανήλθαν τα σχέδια για διεύρυνση της Δεκελείας, υπογειοποίηση της Ελ Αλαμέιν κάτω από το Δάσος προς την Εθνική Οδό – φανερό πως επεδίωκαν μια πόλη-πέρασμα.»
Το ερώτημα που εύλογα τίθεται είναι:
η αναφορά σε γεγονότα όταν γίνεται από τις «Κρίσεις» του Μάνου Καμπούρη, αποτελεί «…«απρόσεκτες» αναφορές… και συνηγορίες σε … μεγαλύτερες υπογειοποιήσεις» και «Η σημερινή εικόνα της Νέας Φιλαδέλφειας… κινδυνεύει από «απρόσεκτες» αναφορές, που είναι δυνατόν να τις αξιοποιήσουν σε μια πορεία δυνάμεις της καταστροφής.»
Ενώ όταν γίνεται από το «Ο Κόσμος της Νέας Φιλαδέλφειας» του Κώστα Παντελόγλου και αναφέρεται στα ίδια σχέδια που άρχισαν να ακούγονται όπως μας ενημερώνει μερικές δεκαετίες πριν, δεν αποτελούν «…«απρόσεκτες» αναφορές… και συνηγορίες σε … μεγαλύτερες υπογειοποιήσεις»;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου