Χρυσοφόρες μπίζνες με τα ποδοσφαιρικά γήπεδα
4 Ιουνίου 2014
Αυξάνεται κατακόρυφα το επενδυτικό ενδιαφέρον για κατασκευές
ποδοσφαιρικών σταδίων στη Ρωσία. Εξέλιξη πολύ σημαντική, δεδομένου ότι
στη χώρα θα διεξαχθεί το Παγκόσμιο Κύπελλο-2018. Ετσι, στα γήπεδα, οι
καλύτερες διεθνείς αρχιτεκτονικές πρακτικές, «παντρεύονται» με το
μεγαλύτερο κέρδος για τους επενδυτές.
«Η Ρωσία προετοιμάζεται δραστήρια για την ολοκλήρωση των αθλητικών υποδομών της, ενόψει του επόμενου Παγκόσμιου Κυπέλλου, το 2018, και φυσικά, αυτό αποτελεί βασικό κίνητρο για την κατασκευή σταδίων, με τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες μάλιστα», λέει ο Σεργκέι Πριλίνκο, επικεφαλής της διεύθυνσης έργων Μόσχας της εταιρείας «OPIN».
Επιπλέον, όπως είπε ο ίδιος, παγκοσμίως σημειώνεται μια «κατασκευαστική επανάσταση» στον τομέα των σταδίων. Πολλά γήπεδα αναβαθμίζονται, αρκετοί από τους μεγαλύτερους και παλιούς –ξεπερασμένους- αθλητικούς χώρους ανοικοδομούνται, βελτιώνονται τα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά, ενώ σχεδιάζονται και αναπτύσσονται πρόσθετα στοιχεία των γηπέδων. Κάτι που επιτρέπει την πολλαπλή χρήση των χώρων και συνεπώς, αυξάνονται τα εμπορικά οφέλη και τα κέρδη των επιχειρήσεων.
Στάδια-«Σούπερ μάρκετ»
«Τα στάδια έχουν μεγάλες περιόδους απόσβεσης, που ξεπερνούν μερικές φορές τα 10-15 χρόνια, ενώ υπάρχουν και ορισμένα επιχειρηματικά σχέδια που δεν θα αποσβεστούν ποτέ», λέει ο Αλεξάντρ Ντοροφέγιεφ, γενικός διευθυντής της εταιρείας Συμβούλων «Arkaim». Έτσι, όλα τα νέα στάδια που χτίζονται στον κόσμο σχεδιάζονται σαν αθλητικά κέντρα πολλαπλών χρήσεων. «Τα γήπεδα που έχουν ζήτηση σήμερα, είναι τα «κινητά». Αυτά που «μετασχηματίζονται» και μπορούν να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις κάθε αθλητικής ή καλλιτεχνικής εκδήλωσης, σε οποιαδήποτε στιγμή και εποχή του χρόνου», προσθέτει η επικεφαλής του τμήματος Στρατηγικής Συμβουλευτικής της εταιρείας «Jones Lang LaSalle», Ιούλια Νικούλιτσεβα. Το σημερινό «παγκόσμιο πρότυπο» χρήσης των σταδίων προϋποθέτει τη διενέργεια περίπου 100 εκδηλώσεων ετησίως. Οπότε, αν σε ένα γήπεδο με χωρητικότητα 45 χιλιάδες άτομα γίνονται τουλάχιστον 60 εκδηλώσεις το χρόνο, ένα τέτοιο σχέδιο θα είναι επενδυτικά επιτυχές.
Όλα σε ένα
Το πιο ακριβό μουντιάλ στην ιστορία θα είναι το ρωσικό
Ανάμεσα στα προηγούμενα έργα του αρχιτέκτονα είναι
και διάσημα σχέδια που έχουν εντυπωσιάσει τη διεθνή αθλητική κοινότητα, όπως το
στάδιο στην πρωτεύουσα του Κατάρ, Ντόχα, η «Mercedes - Benz Arena» στη Σαγκάη,
το Ολυμπιακό γήπεδο μπάσκετ στο Πεκίνο και η «O2 Arena» στο Λονδίνο. Σαν αποτέλεσμα της δουλειάς του διακεκριμένου αρχιτέκτονα,
το νέο έργο πήρε το βραβείο «Mipim Awards» το 2014 στη μεγαλύτερη κλαδική διεθνή
έκθεση στις Κάννες, ως το καλύτερο έργο στη Ρωσία.
Το στάδιο θα «βγάλει τα λεφτά του», εκτός των άλλων, από συναυλίες και ψυχαγωγικές εκδηλώσεις. Έτσι, από την άποψη του τεχνικού εξοπλισμού, η νέα «Αρένα», θα είναι η πιο σύγχρονη αίθουσα συναυλιών στη Μόσχα. Για τον σκοπό αυτό, συστήθηκε ομάδα εργασίας που εξέτασε και εισήγαγε στο σχεδιασμό όλες τις γνωστές τεχνικές απαιτήσεις των σύγχρονων σόου. Επιπλέον, θα κατασκευαστούν διαμερίσματα, το ξενοδοχείο Hyatt Regency, γραφεία και κτήρια για κατοικία, θα υπάρχουν εμπορικοί χώροι και χώροι στάθμευσης.
«Το «VTB Arena Park» είναι ένα καταπληκτικό έργο, λόγω της κεντρικής του θέσης στον αστικό ιστό της πρωτεύουσας και της δυνατότητας πολλαπλών χρήσεων του γηπέδου. Εκτός από το αθλητικό κέντρο, εδώ θα δημιουργηθούν μια νέα ζώνη κατοικίας και ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για τη δημιουργία ενός νέου πόλου έλξης τόσο για τους ντόπιους, όσο και για τους τουρίστες της Μόσχας», εξηγεί ο αντιπρόεδρος της «AEG Europe» Μπράϊαν Καμπάτζνικ. Για σύγκριση, το «Ora Arena» στην Κωνσταντινούπολη περιλαμβάνει, εκτός από το εμπορικό κέντρο, και θεματικό πάρκο, ενώ στην «Odyssey Arena» στο Μπέλφαστ, περιλαμβάνονται ένα συνεδριακό κέντρο, εκθεσιακό κέντρο, θεματικό πάρκο, εμπορικό κέντρο και ξενοδοχεία.
Σύμφωνα με το Διευθύνοντα Σύμβουλο της «ZIP Realty» Γιεβγκένι Σκομορόβσκι,
σε κάθε περίπτωση, το βασικό στοιχείο στο επενδυτικό σχέδιο για την
απόσβεση του κόστους του σταδίου είναι η επισκεψιμότητα στις αθλητικές
εκδηλώσεις. Δηλαδή, τα εισιτήρια που κόβονται στους αγώνες. Αυτό μπορεί να
επιτευχθεί μόνο με έναν τρόπο: Προσελκύοντας νέους φιλάθλους. «Αυτή τη στιγμή,
η άποψη που κυριαρχεί για τις αθλητικές εγκαταστάσεις είναι κυρίως ότι ο
αθλητισμός είναι ανδρική υπόθεση, και η οικογένεια, όταν διεξάγεται αθλητικός
αγώνας, μένει σπίτι. Εμείς πάμε να δημιουργήσουμε ένα αθλητικό συγκρότημα που
θα ενώσει τις οικογένειες και θα προσφέρει ψυχαγωγία σε όλα τα μέλη της
οικογένειας, τα οποία θα μπορούν να έρχονται μαζί στο γήπεδο, όπως γίνεται και
στην Ευρώπη», λέει ο Σεργκέι Πριλίπκο. Σύμφωνα με τον ίδιο, σε αυτή την άποψη
ένα πολύ σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσουν οι υποδομές για τα παιδιά.
Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα του σταδίου της «Σπαρτάκ» στη Μόσχα. Στην παρούσα φάση, το γήπεδο βρίσκεται στο τελικό στάδιο της κατασκευής. Η χωρητικότητα του είναι 44.000 άτομα. Υπήρχε η τεχνική δυνατότητα να χτιστεί ένα γήπεδο για 60.000 θέσεις, αλλά αυτός ο αριθμός των θεατών θα μαζευτεί για να παρακολουθήσει τους αγώνες της «Σπαρτάκ» μόνο δύο φορές το χρόνο. Έτσι το πιο μεγαλεπήβολο σχέδιο, δεν προχώρησε. Όμως, στο πλαίσιο του νέου σταδίου για την ποδοσφαιρική ομάδα «Σπαρτάκ», εκτός από το αθλητικό τμήμα της αρένας, θα κατασκευαστούν δύο ξενοδοχεία, εμπορικοί χώροι, γραφεία, σχολεία, ακόμα και παιδικοί σταθμοί.
Το στάδιο θα «βγάλει τα λεφτά του», εκτός των άλλων, από συναυλίες και ψυχαγωγικές εκδηλώσεις. Έτσι, από την άποψη του τεχνικού εξοπλισμού, η νέα «Αρένα», θα είναι η πιο σύγχρονη αίθουσα συναυλιών στη Μόσχα. Για τον σκοπό αυτό, συστήθηκε ομάδα εργασίας που εξέτασε και εισήγαγε στο σχεδιασμό όλες τις γνωστές τεχνικές απαιτήσεις των σύγχρονων σόου. Επιπλέον, θα κατασκευαστούν διαμερίσματα, το ξενοδοχείο Hyatt Regency, γραφεία και κτήρια για κατοικία, θα υπάρχουν εμπορικοί χώροι και χώροι στάθμευσης.
«Το «VTB Arena Park» είναι ένα καταπληκτικό έργο, λόγω της κεντρικής του θέσης στον αστικό ιστό της πρωτεύουσας και της δυνατότητας πολλαπλών χρήσεων του γηπέδου. Εκτός από το αθλητικό κέντρο, εδώ θα δημιουργηθούν μια νέα ζώνη κατοικίας και ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για τη δημιουργία ενός νέου πόλου έλξης τόσο για τους ντόπιους, όσο και για τους τουρίστες της Μόσχας», εξηγεί ο αντιπρόεδρος της «AEG Europe» Μπράϊαν Καμπάτζνικ. Για σύγκριση, το «Ora Arena» στην Κωνσταντινούπολη περιλαμβάνει, εκτός από το εμπορικό κέντρο, και θεματικό πάρκο, ενώ στην «Odyssey Arena» στο Μπέλφαστ, περιλαμβάνονται ένα συνεδριακό κέντρο, εκθεσιακό κέντρο, θεματικό πάρκο, εμπορικό κέντρο και ξενοδοχεία.
Γήπεδο για όλη την …
οικογένεια
Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα του σταδίου της «Σπαρτάκ» στη Μόσχα. Στην παρούσα φάση, το γήπεδο βρίσκεται στο τελικό στάδιο της κατασκευής. Η χωρητικότητα του είναι 44.000 άτομα. Υπήρχε η τεχνική δυνατότητα να χτιστεί ένα γήπεδο για 60.000 θέσεις, αλλά αυτός ο αριθμός των θεατών θα μαζευτεί για να παρακολουθήσει τους αγώνες της «Σπαρτάκ» μόνο δύο φορές το χρόνο. Έτσι το πιο μεγαλεπήβολο σχέδιο, δεν προχώρησε. Όμως, στο πλαίσιο του νέου σταδίου για την ποδοσφαιρική ομάδα «Σπαρτάκ», εκτός από το αθλητικό τμήμα της αρένας, θα κατασκευαστούν δύο ξενοδοχεία, εμπορικοί χώροι, γραφεία, σχολεία, ακόμα και παιδικοί σταθμοί.
πηγή: gr.rbth.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου