.

.
Πατήστε στην εικόνα για να δείτε το πρόγραμμα

Σάββατο 2 Αυγούστου 2014

Ο Χρήστος Τσερπάνης με σειρά άρθρων του, φωτίζει την πραγματικότητα, παραθέτει σπάνια στοιχεία σε σχέση με το άλσος, το γήπεδο της ΑΕΚ, σχολιάζει, κάνει παρατηρήσεις και αξιολογεί... 3

ΓΗΠΕΔΟΝ Α.Ε.Κ.:ΕΝΤΑΣΗ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ και ΒΙΩΣΙΜΟΝ ΑΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ και ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑΣ:

ΑΘΗΝΑ, 9 Απριλίου 2003

1.Ζητείται η γνωμοδότηση του ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΊΟΥ επι της κατωτέρω υποθέσεως.Το Επιμελητήριο φρονεί τα ακόλουθα:
 
2.Ο προσφυγικός οικισμός του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας,σε απ΄ποσταση περίπου 20 χλμ βορείως των Αθηνών,έχει χαρακτηρισθεί ως παραδοσιακός με το Π.Δ. της 11 Ιουλίου 2001.Κατά την απογραφή του  1999 εφέρετο ως έχων περίπου 3000 στρ. Χαρακτηριστικό του οικισμού είναι άλσος χαλεπίου πεύκης και ορθοκλάδων κυπαρισσιών καταλαμβάνουν έκταση 480 στρ,. στο άκρον του οποίου έχει κατασκευασθεί το Γήπεδον του αθλητικού σωματείου Α.Ε.Κ. Το γήπεδο προέκυψε απο την δωρεάν παραχώρηση που είχε επιβληθεί με τα Π.Δ της 10.11.1924 και 31.1.1925. Ο μεγάλος αυτός ανοικτός χώρος πρασίνου ασκεί ευεργετίκή επίδραση στο μικροκλίμα της περιοχής και στην ποιότητας ζωής των κατοίκων της.  
                     Eξάλλου,ο παραδοσιακός χαρακτήρ του οικισμού,η ικανοποιητική πυκνότης του και η μεμετρημένη εμπορική κίνηση,ικανοποιούσα τοπικές ανάγκες.είναι τα κύρια στοιχεία του βιωσίμου αστικού περιβάλλοντος της περιοχής. Το γήπεδον είναι βεβαίως εστία υπερτοπικών αθλητικών δραστηριοτήτων,αλλά αυτές δεν έχουν συχνότητα που διαταράσσει το βιώσιμο αυτό αστικό περιβάλλον.
 
3.Τα πράγματα,όμως,μετεβλήθησαν ριζικώς με την ψήφιση ειδικού άρθρου (19) στον Ν.3044/2002,στο οποίο εσωρεύθησαν οι εξής πράξεις:
 
                      Α. Γίνεται παραχώρηση εκτάσεως 3200 τ.μ. του παρακείμενου δάσους για την επέκταση του γηπέδου της Α.Ε.Κ.
 
                      Β. Για τον τελευταίο σκοπό ,τροποποιείται αντιστοίχως το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο της Νέας Φιλαδέλφειας.
 
                      Γ. Για την εξ υπ'αρχής ανακατασκευή του Γηπέδου της Α.Ε.Κ.,καθορίζονται ειδικοί όροι και περιορισμοί δομήσεως κατ'απόκλισην των μέχρι τούδε ισχυόντων,ως λ.χ. συντελεστής δομήσεως 2,ανώτατο ύψος κτιρίου 27 μ.,μέγιστο ύψος πυλώνω αναρτήσεων στεγάστρων 40μ,κ.λ.π.
 
                      Δ. Θεσπίζονται εμπορικές και άλλες μη αθλητικές χρήσεις για επιφάνεια ίση προς 40:100 του συντελεστού ,δηλ, επι 24000 τ.μ.Όπως αναλύονται στην οικεία μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.),οι χρήσεις αυτές περιλαμβάνουν και τα εξής:
 
                           α.Πολυκινηματογράφος (8 αίθουσες)
                           β.Παγοδρόμιο,bowling,κολυμβητήριο,γυμναστήριο,fitness club
                           γ.Εστιατόρια,fast food,ταβέρνες,κ.λ.π.
                           δ.Εμπορικό πολυκατάστημα έκτασης 8500 τ.μ.
                           ε. Συνεδριακό κέντρο
                           στ.Ξενώνας 60 κλινών
                           ζ.Εγκαταστάσεις υποστήριξης,όπως τράπεζες,φαρμακεία κ.λ.π 
 
                      Η σημασία των εγκρινόμενων εμπορικών χρήσεων επεξηγείται σαφώς στην ειρημένη "ΜΠ,Ε για το Έργο "Αθλητικές Εγκαταστάσεις Α.Ε.Κ.-Πολυλειτουργικό Κέντρο" (Ανάπλαση Σύμβουλοι Μηχανικοί ΕΠΕ,Δεκ. 2002),ένθα ρητ΄ώς αναφέρεται ότι "αναπτυχθεί εκ βάθρων σύγχρονο εμπορικό κέντρο(σελ.80).
 
4.Τίθεται εν πρώτοις ζήτημα συνταγματικού κύρους του ειρημένου άρθρου 19 του Ν.3044/2002,στο οποίο σωρεύονται αδιακρίτως διοικητικές πράξεις,ως είναι η παραχώρηση της δασικής εκτάσεως για την επέκταση του γηπέδου και η τροποοίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου,με κανονιστικές διατάξεις,ως είναι ο καθορισμός όρων και περιορισμών δομήσεως,ως επίσης ο καθορισμός χρήσεων γής.Διοικητικές πράξεις υπο τον μανδύα διατάξεως νόμου είναι ΣΦΕΤΕΡΙΣΜΟΣ αρμοδιοτήτων της εκτελεστικής εξουσίας απο το ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ σώμα.Εισάγουν σύγχυση εξουσιών κατά τοσύστημα "ΚΥΒΕΡΝΩΣΗΣ ΒΟΥΛΗΣ",που απαγορεύεται απο την αυστηρή διάκριση των εξουσιών που επιτάσσει το άρθρο 26 του Συντάγματος.Τεχνικές διοικητικές πράξεις,όπως αυτές που ανάγονται στο Σχέδιο Πόλεως ή στις παραχωρήσεις δημοσίων κτημάτων κ.ά.,δεν μπορεί να ασκούνται ευθέως απο την Βουλή υπο τον μανδύα νόμου,πρώτον μεν διότι η Βουλή προδήλως δεν διαθέτει την ανάλογη τεχνική ικανότητα (capacity) kαι δεύτερον διότι με τον τρόπον αυτό αποκλε΄ίεται εσκεμμένως ή άσκηση ενδίκων μέσων των ενδιαφερομένων ενώπιον του Σ.Τ.Ε. κατά των πράξεων αυτών. 
 
Τοιουτοτρόπως παραβιάζεται και το άρθρο 20 του Συντάγματος που εγγυάταιτο δικαίωμα της ενδίκου προστασίας των πολιτών.Σημειωτέον ότι η πρακτική αυτή είναι εσκεμμένη και συχνή τα τελευταία χρόνια,τουθ'όπερ αποτελεί σοβαρή διατάραξη της συνταγ,ατικής τάξεως και του ΚΡΑΤΟΥΣ ΔΙΚΑΙΟΥ.Στις "Αρχές του Γιοχάννεσμπουργκ",που εψηφίσθησαν ομοφώνως απο το Παγκόσμιο Συμπόσιο Δικαστών,αναγνωρίζεται ρητώς το αλληλένδετο των Αρχών Κράτους Δικαίου και Βιωσίμου Αναπτύξεως.Κατά ταύτα,για τον προέχοντα αυτό λόγο το άρθρο 19 του Ν.3044/2002,είναι ανίσχυρο ως αντισυνταγματικό.
 
5.H εγκριθείσα με το άρθρο 19 του Ν. 3044/2002 ένταση των εμπορικών χρήσεων εντός του γηπέδου της Α.Ε.Κ. ,αποκλείεται εκ ρητού όρου που είχε τεθεί στην αρχική παραχώρηση της εκτάσεως επι της οποίας ανηγέρθη το Γήπεδο της Α.Ε.Κ. Κατά τα τεθέντα υπ'όψιν του Επιμελητηρίου στοιχεία,στην απόφαση της αρχικής παραχωρήσεως (υπ'αριθ. 62032/2.9.1934) είχε περιληφθεί όρος κατά τον οποίον " η παραχώρησις υπόκειται εις ανάκλησιν άμα η έκτασις αύτη μετά των εν αυτή κτημάτων θα έπαυεν εξυπηρετούσα τον δι όν παρεχωρήθη κοινωφελή σκοπόν του εν άρθρω 2 του υπ'αριθ. 1816/1929 αποφάσεως του Πρωτοδικείου Αθηνών εγκριθέντως καταστατικού της Αθλητικής Ενώσεως Κωνσταντινοπόλεως,προβλεπόμενον".Η ορθή έννοια του όρου αυτού δεν είναι ότι απαγορεύει μόνον την ολοκληρωτική διάθεση του γηπέδου για άλλο,μη αθλητικό σκοπό,αλλ'ότι απαγορεύει και την παράλληλη άσκηση σημαντικών εμπορικών δραστηριοτήτων στον χώρο του γηπέδου.Βεβαίως ,το άρθρο 19 του Ν. 3044/2002 φαίνεται χωροθετούν "συμπληρωματικές λειτουργίες",αλλά,κατά τα προεκτεθέντα,η ειρημένη Μ.Π.Ε. παρέχει την αληθινή φύση των "λειτουργιών" αυτών που ισοδυναμούν με την ίδρυση εμπορικού κέντρου.Κατά συνέπειαν,πας έχων έννομο συμφέρον μπορεί με αίτησή ακυρώσεως ενώπιον του Σ.Τ.Ε. Εννοείται ότι η υπόμνηση της δυνατότητος αυτής αρκεί για να αποτρέψει την σχεδιαζόμενη ένταση των εμπορικών χρήσεων στο χώρο του γηπέδου.Άλλωστε, η ένταση των εμπορικών χρήσεων στον χώρο του γηπέδου.δηλ. πέραν των απολύτως αναγκαίων ως καθαρώς συμπληρωματικών για τις αθλητικές δραστηριότητες(λ.χ. αναψυκτήριο,εστιατόριο κ.λ.π.) αποκλείεται και απο το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Ν. Φιλαδέλφειας (Υ.Α 52894/3374/11.7.1989,Φ.Ε.Κ. Δ'527),που προβλέπει αμιγώς αθλητικές χρήσεις.
 
6.Tίθεται περαιτέρω το ερώτημα εάν οι ειρημένες μεταβολές στην δόμηση και τις χρήσεις του γηπέδου είναι συμβατές με το μέχρι τούδε βιώσιμο αστικό περιβάλλον της περιοχής αυτής.
Η Αρχή του Βιωσίμου Αστικού Περιβάλλοντος έχει θεσπισθεί εις μεν το Διεθνές Δίκαιον Περβάλλοντος με τις οικείες Οδηγίες της Agenda '21 για τον "Κατοικήσιμο Κόσμο" (Κεφ.7:Η προώθηση της βιωσίμου αναπτύξεως των ανθρωπίνων οικισμών'),στην χώρα μας δε με την Νομολογία του Ε' Τμήματος του Σ.Τ.Ε. κατά την ερμηνεία του άρθρου 24 του Συντάγματος.Ειε ό,τι αφορά εν προκειμένω,η Αρχή αυτή αναγομένη σε επίπεδο συνταγματικό ,απαγορεύει την επιδείνωση των όρων διαβιώσεως στις πόλεις και ιδίως την ένταση των εμπορικών χρήσεων,που είναι και μία απο τις κύριες μορφές της επιδεινώσεως του αστικού περιβάλλοντος,συνεπαγομένη την αύξηση της οικιστικής πυκνότητας και την σοβαρή επιβάρυνση του κυκλοφοριακού φορτίου.
 
                    Εν προκειμένω όμως δεν είναι μόνο η ένταση των εμπορικών χρήσεων που θα επιδεινώσει το βιώσιμο σήμερα αστικό περιβάλλον της Νέας Φιλαδέλφειας στην περιοχή του Γηπέδου,αλλά και η επίσης σοβαρή επιδείνωση των όρων δομήσεως του νέου γηπέδου,που θα αυξήσε υπερβολικά τον όγκο των ανεγερθησομένων κτιρίων (λ.χ. ύψος 27μ έναντι 11 μ. των παρακείμενων οικιών κ.λ.π.) Κατά συνέπειαν,όλες οι διατάξεις του άρθρου 19 του Ν.3044/2002,που θεσπίζουν επιδείνωση των όρων δομήσεως και των χρήσεων του γηπέδου είναι ανίσχυρες ως αντικείμενες στην υποχρεωτική προστασία του βιωσίμου αστικού (άλλως οικιστικού) περιβάλλοντος που επιτάσσει το άρθρο 24 του Συντάγματος.
 
7.Απο το ουσιαστικό θέμα της ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ του άρθρου 19 του Ν.3044/2002 προηγείται η αντισυνταγματικότης του άρθρου αυτού για ουσιώδες διαδικαστικό θέμα που είναι η εν προκειμένω απουσία διοικητικής εγκρίσεως της υποβληθείσης εν προκειμένω απουσία διοικητικής εγκρίσεως της υποβληθείσης εν προκειμένω Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.Η παράλειψη αυτή οφείλεται προδήλως στο γεγονός ότι οι επίμαχες ρυθμίσεις έγιναν απ'ευθείας με διάταξη νόμου,δηλ. του άρθρου 19 του Ν.3044/2002,του οποίου είναι μεταγενεστέρα η τεθείσα υπ'όψιν του Επιμελητηρίου "Μ.Π.Ε. για το Έργο "Αθήτικές Εγκαταστάσεις Α.Ε.Κ-Πολυλειτουργικό Κέντρο",(Ανάπλαση Σύμβουλοι Μηχανικοί ΕΠΕ,Δεκ.2002),οι πολεοδομικές ρυθμίσεις νόμων δεν είναι απηλλαγμένες της υποχρεώσεως καταρτίσεως Μ.Π.Ε.,ως ενίοτε υπολαμβάνεται εσφαλμένως ακόμα και απο την νομολογία των Δικαστηρίων.Απλώς οι τροποποιήσεις του Σχεδίου Πόλεως όταν γίνονται νομοτύπως,συνοδεύονται απο μελέτες και εκθέσεις ,που ισοδυναμούν με Μ.Π.Ε. 'Οταν όμως διοικητικές πολεοδομικές ρυθμίσεις ενσωματώνονται απ'ευθείας στον νόμο,όπως ε προκειμένω,τότε και η παράλειψη της διοικητικής εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων συντρέχει με την μείζονα ΠΑΡΑΝΟΜΙΑ,ή μάλλον είναι ΑΥΤΟΘΡΟΟΣ συνέπεια του ΣΦΕΤΕΡΙΣΜΟΥ διοικητικής αρμοδιότητας απο τον νομοθέτη.
 
8.Υφίσταται,εν τέλει,και ζήτημα ανισχύρου του άρθρου 19 του Ν. 3044/2002 ως προς την διάταξή του με την οποίαν παραχωρείται έκταση 3200 τ.μ. εκ του παρακείμενου άλσους χάριν της επεκτάσεως του γηπέδου της Α.Ε.Κ. Τα 'Αλση απολαύουν της αυτής ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗΣ προστασίας που έχουν και τα δάση κατά του άρθρου 24 του Συντάγματος.και συνεπώς η ανωτέρω διάταξη είναι ανίσχυρος ως ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ και άρα και η ανωτέρω ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ!!!
 
                      ΑΘΉΝΑ,9.4.2003
 
                      Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
 
                      ΜΙΧΑΗΛ ΔΕΚΛΕΡΗΣ*
 
 
 *Ο Μιχαήλ Δεκλερής σπούδασε νομικά και κοινωνικές επιστήμες στα Πανεπιστήμια Αθηνών, Λονδίνου και Yale των Η.Π.Α. Υπότροφος και διδάκτωρ της Νομικής Σχολής του Yale.

Μέλος του Συμβουλίου της Επικρατείας από το 1958 έως το 1999, και Αντιπρόεδρος και Πρόεδρος του Ε΄ Τμήματος κατά την δεκαετία 1990-1999, οπότε το Δικαστήριο αυτό διεμόρφωσε την πρωτοποριακή και πλούσια νομολογία του για την Προστασία του Περιβάλλοντος και την Βιώσιμη Ανάπτυξη.

Ασχολήθηκε επί πολλά χρόνια με την επιστήμη των συστημάτων μεγάλης κλίμακος και δίδαξε σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της ημεδαπής και αλλοδαπής.

Ίδρυσε την Ελληνική Ομάδα Συστημάτων και την Ευρωπαϊκή Ένωση Συστημάτων με έδρα το Παρίσι.

Είναι καθηγητής της Δημόσιας Πολιτικής στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοικήσεως. Δίδαξε επίσης με περιβαλλοντικά συστήματα στην Πολυτεχνική Σχολή του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, όπου και ανακηρύχθηκε επίτιμος διδάκτωρ για την προσφορά του στην Συστηματική και Περιβαλλοντική Επιστήμη.

Τιμήθηκε με βραβεία και διακρίσεις για το εθνικό έργο του στην προστασία του περιβάλλοντος, μεταξύ των οποίων και το Χρυσό Μετάλλιο του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Ίδρυσε (1999) το Επιμελητήριο Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητος του οποίου είναι Πρόεδρος.

Εξετέλεσε σημαντικές κρατικές αποστολές ως εμπειρογνώμων στο Κυπριακό, στην Διεθνή Διάσκεψη του Ρίο για το Περιβάλλον στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Προστασία Προσωπικών Δεδομένων, Σύμβαση Schengen).

Ασχολήθηκε ειδικά με τη συνταγματική πτυχή του Κυπριακού και συνέπραξε στις ενισχυμένες ενδοκυπριακές συνομιλίες των ετών 1972-1974, σαν ειδικός εμπειρογνώμονας (συνταγματολόγος). 
 
Συμμετέσχε, επίσης, στη Διεθνή Διάσκεψη της Γενεύης για το Κυπριακό (1974).

Έγραψε βιβλία και άρθρα, μεταξύ των οποίων: The Process of Reaction to Crisis Situations, Εξέλιξη και Εξαναγκασμός στο Σύγχρονο Κράτος, Συστηματική Θεωρία, Διοίκηση Συστημάτων, Handbook of Systems Science, Towards Expert Government, Δίκαιο Βιωσίμου Αναπτύξεως κ.ά.

2 σχόλια:

  1. χρηστο και μανο , τελος οι συζητησεις . ειναι ωρα για εργα και πρεπει να βιαστουμε ... το φεκ βγηκε ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τετελεσμένο. Θα καταλάβετε σύντομα τι σημαίνει χρηματοδοτούμενοι οικοταλιμπάν

    ΑπάντησηΔιαγραφή