Τρίτη, 20 Δεκεμβρίου 2016

Οι προγραμματικές δηλώσεις του υπουργού Παιδείας: Στο ίδιο έργο θεατές

 
Στις προγραμματικές του δηλώσεις (Τετάρτη, 14 Δεκεμβρίου), ο υπουργός Παιδείας δεν είπε τίποτε διαφορετικό από αυτά που ανέφερε στη συζήτηση στη Βουλή επί του προϋπολογισμού. Στο ίδιο έργο θεατές θα βρεθούν οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές, η εργαζόμενη κοινωνία. Στο έργο που ξεκίνησε ο Φίλης και που ανέλαβε να συνεχίσει και να πάει παραπέρα ο Γαβρόγλου, «χορεύοντας» το χορό, τα βήματα του οποίου καθορίζουν οι «θεσμοί».

Σε παρακείμενο άρθρο σημειώνουμε τα σημαντικότερα σημεία αυτής της πολιτικής, όπως αναφέρθηκαν από τον υπουργό Παιδείας στη Βουλή.

Εδώ θα αρκεστούμε μόνο σε κάποιες επιπλέον επισημάνσεις.

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών

Το αμέσως επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, με πρώτο βήμα τη λεγόμενη «αυτοαξιολόγηση». Θα υπάρξει, προφανώς, σχετική νομοθετική πρωτοβουλία.

Γι’ αυτό και οι συριζαίοι δεν κατήργησαν την ΑΔΙΠ (Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας) και την ΑΔΙΠΠΔΕ (Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας Πρωτοβάθμιας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης). Τώρα, μάλιστα, θέλουν να τις αναβαθμίσουν: «Εδώ θα πρέπει να δούμε σοβαρά την αναβάθμιση της ΑΔΙΠ και της ΑΔΙΠΠΔΕ» (Γαβρόγλου, προγραμματικές δηλώσεις).

Νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά

Με αλλαγές θα κατατεθεί το νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά, μετά την αντίδραση των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ στο σχέδιο νόμου της Σίας Αναγνωστοπούλου. Το πανεπιστημιακό κατεστημένο «ανέβηκε στα κεραμίδια», κυρίως επειδή διείδε ότι με το πλαφόν στα δίδακτρα του «έπαιρναν τη μπουκιά από το στόμα» σ’ αυτή τη λίαν επικερδή μπίζνα των μεταπτυχιακών σπουδών.

Οι συριζαίοι ανέκρουσαν πρύμναν και ο Γαβρόγλου ανέλαβε να φέρει μεταλλαγμένο το νέο νομοσχέδιο στη Βουλή: «Είμαστε και σε πολύ καλό δρόμο για να κατατεθεί το ν/σ για τα μεταπτυχιακά που είχε διαμορφωθεί από την κ. Αναγνωστοπούλου, αφού ληφθούν υπόψη πολλές από τις ρυθμίσεις που έχουν προταθεί από τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ».

Φοιτητική μέριμνα

Στην έκτακτη σύνοδό τους οι πρυτάνεις επεσήμαναν ότι:  «Οι συνεχείς μειώσεις του τακτικού προϋπολογισμού των Πανεπιστημίων, κατά τα τελευταία χρόνια, τα έχουν οδηγήσει σε συνθήκες οικονομικής ασφυξίας, αφού οι μειώσεις των προϋπολογισμών είναι συνολικά μεγαλύτερες από 70%... Παράλληλα, το ύψος των κονδυλίων για τη φοιτητική μέριμνα και ειδικά για τη σίτιση έχει στην ουσία  μειωθεί και υπολείπεται σημαντικά του απαιτούμενου ύψους για την αντιμετώπιση των αυξημένων αναγκών, λόγω των ιδιαίτερα δύσκολων οικονομικών συνθηκών.

 Είναι καθοριστικό να γίνει άμεσα σημαντική αύξηση των κονδυλίων για τις δαπάνες λειτουργίας, σίτισης και γενικότερα φοιτητικής μέριμνας, με προστασία από οποιεσδήποτε μελλοντικές περικοπές, ώστε τα Πανεπιστήμια να μπορούν να καλύψουν τις στοιχειώδεις ανάγκες λειτουργίας τους».

Πώς απάντησε ο Γαβρόγλου σε αυτό το πολύ βασικό αίτημα; … Με ευχολόγια: «Ελπίζω να έχουμε και συγκεκριμένες προτάσεις για το εξαιρετικά σοβαρό πρόβλημα της σίτισης».

Περιγραφική αξιολόγηση μαθητών

 «Πέρα από την εισαγωγή της συνθετικής εργασίας ως εναλλακτικής μεθόδου αντί του ωριαίου διαγωνίσματος στο γυμνάσιο, σχεδιάστηκε πιλοτικό πρόγραμμα περιγραφικής αξιολόγησης και σχετικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, το οποίο ξεκινά άμεσα. Στόχος είναι η περιγραφική αξιολόγηση να επεκταθεί σταδιακά σε όλες τις σχολικές μονάδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης το 2018-2019. Επίσης, έχει μελετηθεί μια νέα διαδικασία για τη σύνταξη των συνθετικών εργασιών στο λύκειο» (Γαβρόγλου, προγραμματικές δηλώσεις).

Δεν πρόκειται για καμιά κατάργηση των ταξικών φραγμών που υψώνουν οι κάθε είδους αξιολογικές διαδικασίες στην υποχρεωτική -και όχι μόνο- εκπαίδευση.
Η καθιέρωση και «επέκταση της περιγραφικής ποιοτικής αξιολόγησης» θα αυξήσει το βαθμό δυσκολίας για τους μαθητές και θα ευνοήσει -στο πλαίσιο του αστικού σχολείου- αυτούς που προέρχονται από ανώτερα κοινωνικο-οικονομικά και μορφωτικά στρώματα (σημειώνουμε ότι ακόμη και η συγγραφή μιας συνθετικής εργασίας από τους μαθητές δεν είναι απλή υπόθεση. Συναρτάται ευθέως με το γενικότερο μορφωτικό προφίλ του μαθητή, που με τη σειρά του σχετίζεται με το κοινωνικό-οικονομικό-μορφωτικό status της οικογένειάς του και του κοινωνικού του περίγυρου).

Επιμόρφωση εκπαιδευτικών

«Εκπονούνται σχέδια συστηματικής και εκτεταμένης επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, αξιοποιώντας πολλαπλές μορφές (δια ζώσης, εξ αποστάσεως, μεικτές)…

Εκκίνηση θα γίνει με τις επιμορφώσεις για το πιλοτικό πρόγραμμα της περιγραφικής αξιολόγησης και τα νέα προγράμματα σπουδών.

Θα νομοθετηθεί μια νέα δομή (Κέντρο Υποστήριξης της Εκπαιδευτικής Κοινότητας) που θα “συστεγάσει“ σχολικούς συμβούλους και δομές που υπάρχουν ήδη (π.χ. ΚΕΔΔΥ, ΚΕΣΥΠ…), για  να εξασφαλιστεί ο συντονισμός  και να προωθηθεί η συνεργασία μεταξύ τους, προκειμένου να οργανωθεί καλύτερα η υποστήριξη της εκπαιδευτικής κοινότητας» (Γαβρόγλου, προγραμματικές δηλώσεις).

Η πολυδιαφημισμένη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα αποτελέσει μοχλό για την αξιολόγησή τους και τη μονιμοποίησή τους στο δημόσιο σχολείο. Αυτά προκύπτουν από το τριετές σχέδιο του υπουργείου Παιδείας, όπως δημοσιεύτηκε στην «Αυγή» (13/11) και είναι σε διαπραγμάτευση με τους «θεσμούς».

Σύμφωνα με αυτό, θεωρείται απαραίτητος ο καθορισμός Πλαισίου Προσόντων των Εκπαιδευτικών (ΠΠΕ), που θα περιλαμβάνει (κατά επίπεδο εκπαίδευσης) τις προσδοκίες για τις πρακτικές και τις δράσεις του εκπαιδευτικού – προσδοκίες που μπορεί: (α) να έχει ο ίδιος ο εκπαιδευτικός για τον εαυτό του και αποτελούν σημεία αναφοράς για αυτοαξιολόγηση, (β) να έχουν τα άτομα που τον βοηθούν στο έργο του, και (γ) να έχουν τα άτομα που αξιολογούν το έργο του. Το ΠΠΕ θα αφορά και τα προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.

Τα παραπάνω μας προετοιμάζουν για τη σύνδεση της επιμόρφωσης με την αξιολόγηση και για τις αλλαγές στον τρόπο διορισμού. Το σχέδιο προβλέπει επίσης εισαγωγική επιμόρφωση στο διάστημα που ο εκπαιδευτικός θα είναι «δόκιμος» και θα έχει διετή διάρκεια.

«Ορθολογικότερη αξιοποίηση» εκπαιδευτικού δυναμικού

Ο τίτλος αποτελεί στόχο του υπουργείου Παιδείας. Αυτή η φράση του Γαβρόγλου κρύβει πολλές παγίδες. Σήμερα βλέπουμε την εφαρμογή της στις δεύτερες και τρίτες αναθέσεις μαθημάτων, στις υποχρεωτικές μετακινήσεις, στις συγχωνεύσεις - καταργήσεις τμημάτων, στις αυστηρές προϋποθέσεις για τη λειτουργία τμημάτων Ομάδων μαθημάτων Προσανατολισμού, κ.λπ.

Διορισμοί στις ελληνικές καλένδες

 Ο υπουργός Παιδείας απάντησε ως εξής σε ερώτηση δημοσιογράφου:

«Το θέμα των μόνιμων διορισμών έχει σχέση και με τις συνεννοήσεις με τους θεσμούς. Δεν μπορούμε να κάνουμε τις αλλαγές που θέλουμε με τον θεσμό των αναπληρωτών. Για πρώτη φορά μπαίνει η ανάγκη και γραπτά για μόνιμους διορισμούς. Θα είμαι απολύτως ειλικρινής. Χρονοδιάγραμμα για μόνιμους διορισμούς δεν μπορεί να υπάρξει».


Γιούλα Γκεσούλη
 
πηγή: eksegersi.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου