Τρίτη, 27 Ιουνίου 2017

Σε ποιούς χρησιμεύει το Θέατρο του Παραλόγου για το γήπεδο;


Τα γεγονότα των τελευταίων μηνών σε σχέση με το υπό αδειοδότηση γηπέδο της ΑΕΚ στη Ν.Φιλαδέλφεια, από τεχνική και διοικητική άποψη μοιάζουν τουλάχιστον παράλογα. Γράφει η Δέσποινα Σπανούδη, ειδική συνεργάτης Δημάρχου Φιλαδέλφειας- Χαλκηδόνας.

Μια σύντομη αναδρομή: το 2014, με άρθρο νόμου[1] παραχωρείται δημόσια έκταση 29,121 στρεμμάτων «στο ερασιτεχνικό αθλητικό σωματείο ΑΕΚ για  την εκπλήρωση του καταστατικού του σκοπού και την ανέγερση  στην παραπάνω έκταση Κέντρου Αθλητισμού, Μνήμης και Πολιτισμού». Με το ίδιο άρθρο ορίζεται ότι στην περιοχή αυτή, αίρεται ο δασικός και αναδασωτέος χαρακτήρας και ορίζονται ειδικοί όροι δόμησης.



Μετά από λίγους μήνες, μια ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ, καταθέτει στο Δήμο αίτημα για έγκριση υψομετρικής μελέτης για ένα νέο γήπεδο ποδοσφαίρου. Η τεχνική υπηρεσία εξετάζει τον φάκελο και απαντά ζητώντας συμπληρωματικά στοιχεία, ανάμεσα στα οποία ζητά εγκεκριμένη μελέτη για δρόμους που στο αίτημα εμφανίζονται υπόγειοι δηλαδή σε διαφορετική θέση από αυτή που βρίσκονται σήμερα.

Τα χρόνια περνούν και καμία εξέλιξη δεν παρατηρείται γύρω από αυτό το θέμα. Ας σημειωθεί ότι το έργο της υπογειοποίησης των δρόμων που είχε κατατεθεί σε προσχέδιο, αφορά ένα μείζον κυκλοφοριακό και τεχνικό έργο που αλλάζει εκ βάθρων την μορφολογία και την κυκλοφορία σε όλο το κέντρο του Δήμου: περιλαμβάνει δρόμους υπερτοπικής σημασίας που βυθίζονται και αναδύονται, δρόμους που χρησιμοποιούνται ως ράμπα εισόδου στο υπόγειο του γηπέδου, πεζοδρομήσεις, δύο κυκλικούς κόμβους στην λεωφόρο Δεκελείας, αλλαγές κατευθύνσεων δρόμων, συνδέσεων και διαδρομών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.

Ας σημειωθεί επίσης ότι το έργο αυτό, δεν περιλαμβάνεται στο ειδικό άρθρο 42 για το γήπεδο και δεν αδειοδοτήθηκε περιβαλλοντικά μαζί με το γήπεδο, ώστε να θεωρείται συνοδό του έργο.

Τον Μάρτη του 2016 ο Υπουργός Περιβάλλοντος έχει εγκρίνει τους περιβαλλοντικούς όρους για το ίδιο το γήπεδο. Το επόμενο βήμα είναι η έκδοση της οικοδομικής άδειας.

Αρκετούς μήνες μετά, Οκτώβρη του 2016, η ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ καταθέτει νέο αίτημα στο Δήμο για έγκριση υψομετρικών μελετών που απαιτούνται για να εκδοθεί η οικοδομική άδεια του γηπέδου, με τα ίδια στοιχεία που είχε καταθέσει και δύο χρόνια πριν.

Είχε προηγηθεί ένα έγγραφο της Περιφέρειας που βεβαίωνε ότι η προμελέτη της υπογειοποίησης ήταν εγκεκριμένη και ότι αυτό επαρκούσε για την έγκριση της υψομετρικής μελέτης του γηπέδου. Αυτή η ενέργεια ήταν από κάθε άποψη στον αέρα.

Για να ξεκινήσουμε από τα βασικά, η Περιφέρεια δεν έχει αρμοδιότητα να υποδεικνύει τι πρέπει να κάνει ένας Δήμος, όταν ένας πολίτης ή μια επιχείρηση υποβάλλει ένα αίτημα και μάλιστα να σπεύδει προκαταβολικά και χωρίς κανείς να την έχει ρωτήσει. Κατά δεύτερον οι προμελέτες όπως το λέει και η λέξη εξυπηρετούν ένα προκαταρτικό στάδιο. Και τέλος, με βάση τον κανονισμό της ίδιας της Περιφέρειας, στις περιπτώσεις αυτές, ο Δήμος έχει γνωμοδοτική αρμοδιότητα.

Στη συνέχεια, αποκαλύφθηκε, όταν ο Δήμος ρώτησε την Περιφέρεια, πως ούτε καν η προμελέτη δεν ήταν εγκεκριμένη, αλλά είχε απλώς παραληφθεί.

Εν μέσω απειλητικών ανακοινώσεων, εξωδίκων και μηνύσεων για παράβαση καθήκοντος, με όλα τα ΜΜΕ να ωρύονται για απαράδεκτη κωλυσιεργία του Δήμου, οι υπηρεσίες του Δήμου έκαναν το μόνο που μπορούσαν να κάνουν: Μετά από ερώτημα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, απάντησαν ότι δεν μπορούν να εγκρίνουν την υψομετρική της υπογειοποίησης και μάλιστα από δρόμους που δεν υπάρχουν ούτε στα χαρτιά και κανείς δεν ξέρει αν θα υπογειοποιηθούν και πού θα είναι η νέα θέση τους. Ένα έργο που δεν έχει περιβαλλοντική αδειοδότηση και οριστική μελέτη και δεν περιγράφεται σε καμία νομοθεσία.

Τότε, αντί όλοι να αναρωτηθούν το προφανές, γιατί δηλαδή επί δύο και πλέον χρόνια, ούτε η ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ που θα εκπονούσε και θα δώριζε τις μελέτες της υπογειοποίησης στην Περιφέρεια, ούτε η Περιφέρεια που θα εκτελούσε το έργο της υπογειοποίησης των δρόμων, δεν είχαν εκπονήσει και προωθήσει για έγκριση τις μελέτες αυτές, ανακαλύφθηκε η θεωρία του «νομικού κενού».

Με βάση αυτή τη θεωρία, η Βουλή ανέλαβε να νομοθετήσει για μια ακόμη φορά ειδικά για το γήπεδο, μεταφέροντας όλες τις αρμοδιότητες έγκρισης υψομέτρων στο Υπουργείο Μεταφορών. Κατόπιν της ρύθμισης αυτής, η ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ κατέθεσε νέα αίτηση στο Δήμο, ζητώντας για πρώτη φορά αυτό που εξαρχής θα μπορούσε να πάρει νόμιμα από το Δήμο: βεβαιώσεις και εγκρίσεις από τα υφιστάμενα υψόμετρα των οδών και των πεζοδρόμων! Και όπως ήταν αναμενόμενο και γνώριζαν ήδη, αφού όλες αυτές οι αρμοδιότητες είχαν πλέον μεταφερθεί, ο Δήμος διαβίβασε τον πλήρη φάκελο στο ΥΜΕ, με το αίτημα να ενημερώνεται για την εξέλιξη της υπόθεσης.

Στον παρακάτω χάρτη- προσχέδιο φαίνονται τα κυκλοφοριακά έργα που σχεδιάζει η ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ σε όλο το κέντρο της πόλης και τα οποία θα πρέπει να κατασκευαστούν από την Περιφέρεια. Επίσης φαίνεται η θέση του σχεδιαζόμενου γηπέδου: με πράσινο σημειώνονται οι πεζόδρομοι (ο δυτικός υπάρχει, ο βόρειος και ανατολικός είναι αδιάνοικτοι) και οι δρόμοι που πρόκειται να βυθιστούν είναι νότια και ανατολικά.



Το ΥΜΕ ενέκρινε τελικά μόνο δύο υψομετρικές των αδιάνοικτων πεζοδρόμων που περιβάλλουν το γήπεδο από την πλευρά του Άλσους και οι οποίοι έχουν προσδιοριστεί με το άρθρο 42, συνεπώς είναι γνωστή η σημερινή εγκεκριμένη θέση τους.

Την έγκριση ο Δήμος την πληροφορήθηκε από ανακοίνωση της ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ με την οποία ευχαριστούσε θερμά τον Υπουργό και όλο το Υπουργείο και μετά από δύο μέρες επιβεβαιώθηκε από τη δημοσίευση της απόφασης έγκρισης στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ[2]. Μέχρι σήμερα, δεν είναι δημοσίως γνωστό τι έχει γίνει με το επίδικο θέμα των υψομέτρων από τους δρόμους που σχεδιάζεται να υπογειοποιηθούν για τους οποίους δύο νόμιμες λύσεις εξακολουθούν να υπάρχουν μέχρι σήμερα:
  • ή θα προχωρήσει η έγκριση του έργου της υπογειοποίησης, ώστε να επιβεβαιωθεί ότι μελλοντικά οι δρόμοι θα αλλάξουν θέση και το πού ακριβώς θα βρίσκεται η θέση αυτή.
  • ή θα δοθούν βεβαιώσεις από τα υφιστάμενα υψόμετρα των δρόμων (με τον κίνδυνο να μην εξυπηρετούν την έκδοση της οικοδομικής άδειας, αφού η είσοδος για το υπόγειο πάρκιγκ του γηπέδου προβλέπεται από τους υπογειοποιημένους δρόμους).
Κάθε λέξη από τα παραπάνω είναι ακριβής. Υπάρχει πλήρης αλληλογραφία αλλά και δημόσια έγγραφα όπως η έγκριση του ΥΜΕ που τα αποδεικνύουν.
Στα εύλογα ερωτήματα,
  • γιατί σχεδόν τρία χρόνια μετά, δεν προχώρησαν στην περιβαλλοντική αδειοδότηση και την οριστική μελέτη του έργου της υπογειοποίησης;
  • γιατί επέμεναν να πάρουν έγκριση υψομετρικής από τον μελλοντικό υπογειοποιημένο δρόμο από τον Δήμο, αλλά απέσυραν το αίτημα από το Υπουργείο Μεταφορών;
  • σε τι χρειάστηκε τελικά η νομοθετική ρύθμιση;
  • για ποιο λόγο ευχαριστούν το Υπουργείο ενώ επί 6 – 8 μήνες στοχοποίησαν το Δήμο για την ίδια ακριβώς στάση;
μάλλον ουδέποτε θα υπάρξει απάντηση και ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του.
Το μόνο ασφαλές συμπέρασμα, είναι ότι ο Δήμος χρησίμευσε ως αποδιοπομπαίος τράγος. Ο καθημερινός διασυρμός του Δημάρχου και των συνεργατών του, καλά κρατεί. Η Νέα Φιλαδέλφεια – Νέα Χαλκηδόνα, θα αποτελέσει υπόδειγμα προς παραδειγματισμό ακόμη και αν όλοι όσοι εμπλέκονται στο θέμα δεν το συνειδητοποιούν. Γιατί εν τέλει η τήρηση αυτονόητων νόμιμων διαδικασιών αποδεικνύεται ότι δεν είναι για όλους αυτονόητη.

[1] Άρθρο 42 του Ν.4277/2014

[2] Μπορεί να αναζητηθεί με ΑΔΑ: 17Υ465ΧΘΞ-67Χ

Σημείωση: Προς κάθε ενδιαφερόμενο: για όσα γράφονται στο κείμενο, υπάρχει πλήρης αλληλογραφία και στοιχεία.

πηγή: politisfx.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου