.

.
Πατήστε στην εικόνα για να δείτε το πρόγραμμα

Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου 2018

Η επιστολή και η εισήγηση του δήμαρχου Άρη Βασιλόπουλου προς το πρόεδρο και τα μέλη του Περιφερειακού συμβούλιου που αρνήθηκαν να αναγνώσουν




ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΔΗΜΟΣ ΝΕΑΣ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ-ΝΕΑΣ ΧΑΛΚΗΔΟΝΑΣ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ ΓΡΑΦΕΙΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ
Ταχ.Δ/νση
 Δεκελείας 97 Νέα Φιλαδέλφεια
Τ.Κ. 14341
Τηλ.:
213 2049003   fax. 213 2049006
e-mail :
press@neafiladelfeia.gr


    
          Τετάρτη, 14-02-2018

Προς:  τον Πρόεδρο και τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής
  

ΘΕΜΑ: «Υπογειοποίηση τμήματος της οδού Πατριάρχου Κων/νου στο Δήμο Ν.Φιλαδέλφειας- Ν.Χαλκηδόνας».

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Στην ημερήσια διάταξη του Περιφερειακού Συμβουλίου, εισάγεται το 10ο θέμα με τίτλο  «Υπογειοποίηση τμήματος της οδού Πατριάρχου Κων/νου στο Δήμο Ν.Φιλαδέλφειας- Ν.Χαλκηδόνας».

Πρόκειται για ένα έργο το οποίο:


-         Συναντά την αντίθεση του Δημοτικού Συμβουλίου και της τοπικής κοινωνίας

-         Παρεμβαίνει και αλλάζει μορφικά, λειτουργικά και κυκλοφοριακά  ολόκληρο το κέντρο του Δήμου μας σε πλήρη αντίθεση με την κυκλοφοριακή μελέτη της πόλης μας

-         Σχεδιάστηκε από μια ιδιωτική εταιρεία, ενώ αφορά δημόσιους χώρους και δημόσιους πόρους οι οποίοι θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν σε όφελος και όχι σε βάρος του συμφέροντος των κατοίκων, των διερχόμενων οδηγών και των φιλάθλων σύμφωνα με την πρόταση του Δήμου

-         Συνδέθηκε ως αναπόσπαστο μέρος του γηπέδου σύμφωνα με την άδεια δόμησης, παρότι μέχρι σήμερα δεν έχει εγκριθεί από κανέναν

-         Όλοι αυτοί οι χειρισμοί οδήγησαν στην στοχοποίηση του Δήμου και προκάλεσαν επί πολλούς μήνες βανδαλισμούς, ξυλοδαρμούς και επεισόδια οργανωμένων ομάδων τραμπούκων στον Δήμο μας. Μικρή γεύση από τη δράση αυτών των ομάδων πήρατε και στο χώρο του Περιφερειακού Συμβουλίου και είχε ως αποτέλεσμα την ακύρωσή του. Τέτοια γεγονότα με πολύ περισσότερη βία και σοβαρούς τραυματισμούς, έχουν κατ’ επανάληψη συμβεί στα Δημοτικά μας Συμβούλια και στους δρόμους της πόλης. 

Δεν σας κρύβουμε, ότι οι μέχρι τώρα μεθοδεύσεις, οι ειδικές νομοθετικές ρυθμίσεις,  η αγνόηση των θέσεων και των προτάσεων του Δήμου μας, οι δημόσιες τοποθετήσεις των ιδιωτών που σχεδίασαν το έργο, δημιουργούν την εικόνα ότι το έργο έχει προαποφασιστεί. Από εσάς εξαρτάται αν θα το διαψεύσετε. 

Ως Δημοτική Αρχή πήραμε την απόφαση να μην παραστούμε, διαμαρτυρόμενοι για τα επεισόδια που έλαβαν χώρα στο περασμένο Περιφερειακό Συμβούλιο και κυρίως για το γεγονός ότι η εντελώς απρόκλητη σε βάρος μας βίαιη επίθεση, από ανθρώπους που συνόδευαν την αντιπροσωπεία της ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ ΑΕ, αποσιωπήθηκε στην ανακοίνωση του προέδρου του Περιφερειακού Συμβουλίου. 

Επισυνάπτω την τοποθέτηση μου, ευελπιστώντας ότι η άποψη του Δημοτικού μας Συμβουλίου και της τοπικής κοινωνίας θα ληφθεί στην διαμόρφωση της γνώμης και της ψήφου σας.

Αριστείδης Βασιλόπουλος

Δήμαρχος Ν. Φιλαδέλφειας- Ν. Χαλκηδόνας


Ακολουθούν όσα θα έλεγε αν είχε παραστεί: 

 
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΝΕΑΣ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ – ΝΕΑΣ ΧΑΛΚΗΔΟΝΟΣ
ΕΠΙ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ:

«ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ ΚΑΙ ΚΑΛΥΨΗ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΟΔΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
ΣΤΗ ΝΕΑ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑ»

Αγαπητοί και αγαπητές συνάδελφοι της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης,

Είμαστε εδώ σήμερα για να σας μεταφέρουμε την άποψη όχι μόνο του Δημοτικού μας Συμβουλίου, αλλά και της τοπικής κοινωνίας σχετικά με το έργο της υπογειοποίησης και των συνακόλουθων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που προβλέπονται για την πόλη μας. Πρόκειται για ένα έργο που δεν κατόρθωσε να βρει ούτε μια υποστηρικτική ψήφο στο Δημοτικό μας Συμβούλιο και στην επιτροπή διαβούλευσης.

Το έργο αυτό δεν κατόρθωσε να βρει ουδεμία θετική ψήφο, γιατί όχι μόνο δεν συνδέεται με καμία πραγματική ανάγκη ούτε ακόμη και γιαυτή καθαυτή τη λειτουργία του γηπέδου, αλλά κυρίως γιατί η υλοποίησή του θα δημιουργήσει μόνιμα προβλήματα στην πόλη μας. 

Αλλά ας ξεκινήσουμε από το ίδιο το γήπεδο, δεδομένου ότι το έργο της υπογειοποίησης σχεδιάστηκε από την εταιρεία που έχει αναλάβει την υλοποίηση και τη διαχείριση για 50 χρόνια του γηπέδου. 

Εξ’αρχής αυτή η μεθόδευση είναι όπως αντιλαμβάνεστε προβληματική. Μια ιδιωτική εταιρεία που έχει αναλάβει ένα ιδιωτικό έργο, σχεδιάζει και τη μετατροπή του δημόσιου χώρου σε ολόκληρο το κέντρο του Δήμου. Ακόμη περισσότερο εφόσον ο Δήμος διέθετε ήδη από το 2013, πλήρη κυκλοφοριακή μελέτη για ολόκληρη τη Ν. Φιλαδέλφεια, η οποία πληρώθηκε με χρήματα του Δήμου, εντάχθηκε προς χρηματοδότηση στον προϋπολογισμό της Περιφέρειας Αττικής και τελικά ανεστάλη συνολικά γιατί το τμήμα της που αφορά το κέντρο δεν ταιριάζει με τα σχέδια της ιδιωτικής εταιρείας.

Ωστόσο ας δούμε τι ακριβώς εξυπηρετεί το συγκεκριμένο έργο σε σχέση με το γήπεδο:

Εξυπηρετεί για παράδειγμα την κυκλοφορία των οχημάτων κατά τη διάρκεια των αγώνων ; μια ματιά στο σχέδιο αξίζει όσο χίλιες κυκλοφοριακές αναλύσεις. Όπως θα δείτε λοιπόν, το τμήμα του δρόμου που υπογειοποιείται αναδύεται στην επιφάνεια πριν ακόμη το τέλος του ίδιου του γηπέδου. Συνεπώς όλοι όσοι θα βγαίνουν από τις πλαϊνές θύρες και θα κατευθύνονται είτε προς τον σταθμό του Περισσού, είτε προς το κέντρο, δηλαδή ο κύριος όγκος των θεατών, θα διακόπτουν την κυκλοφορία εγκλωβίζοντας οχήματα στο υπογειοποιημένο τμήμα. Αν συνυπολογίσετε και την πιθανότητα επεισοδίων που είναι πολύ συνηθισμένα, είναι δεδομένο ότι η Τροχαία θα αναγκάζεται να διακόπτει την κυκλοφορία πολύ νωρίτερα από το τμήμα της υπογειοποίησης, ακυρώνοντας προφανώς τη χρησιμότητα του έργου

Εξυπηρετεί μήπως την κίνηση των πεζών; Προφανώς όχι αφού έτσι κιαλλιώς η διακοπή της κυκλοφορίας θα μετατρέπει και τον δρόμο σε πεζόδρομο. Επιπλέον μια ματιά και πάλι στο σχέδιο δείχνει ένα επιπλέον πρόβλημα που δημιουργεί επικινδυνότητα για τους πεζούς. Στο σημείο που η κάθοδος των θεατών συναντά τον προς υπογειοποίησηδρόμο, υπάρχει υψομετρική διαφορά, που είτε αντιμετωπιστεί με φραγμό (τοιχίο, κάγκελο κλπ) είτε όχι, δημιουργεί κίνδυνο ιδίως σε περίπτωση που οι θεατές τρέχουν ή σπρώχνονται.

Τι ακριβώς εξυπηρετεί λοιπόν αυτό το έργο; Όπως βλέπουμε στα σχέδια του γηπέδου, εξυπηρετεί την είσοδο των οχημάτων των VIP στον υπόγειο χώρο στάθμευσης των 180 θέσεων. Για τον σκοπό αυτό δύο δρόμοι της πόλης μετατρέπονται σε ράμπες εισόδου- εξόδου και αλλάζει η κυκλοφοριακή ρύθμιση σε όλο το κέντρο. Προφανώς, η λειτουργία ενός γκαράζ 180 οχημάτων μπορεί να εξυπηρετηθεί με πολύ πιο μικρή παρέμβαση όπως γίνεται σε εκατοντάδες μεγαλύτερους χώρους στάθμευσης όπως π.χ σε σούπερ μαρκετ και πολυκαταστήματα.

Υπάρχει μήπως κάποιος άλλος λόγος που το δημόσιο συμφέρον εξυπηρετείται από το συγκεκριμένο σχέδιο που καλείστε να εγκρίνετε και να υλοποιήσετε;

Όπως θα σας εξηγήσω το συγκεκριμένο σχέδιο όχι μόνο υποβαθμίζει το Δήμο  μας, αλλά δεν εξυπηρετεί ούτε και την υπερτοπική κίνηση των διερχόμενων οχημάτων. Στην πραγματικότητα δημιουργεί πλήθος προβλημάτων τα οποία η ΜΠΕ παραλείπει να αναφέρει:

1.      Μόνιμη και σοβαρή επιβάρυνση στην ήδη κορεσμένη κυκλοφοριακά λεωφόρο Δεκελείας: Πολλές διαμπερείς κινήσεις που διαχέονται σήμερα σε μικρότερους δρόμους, θα αποτραπούν με αποτέλεσμα τη συσσώρευση στους 2-3 κόμβους που αναφέρονται στην ΜΠΕ (Δεκελείας &Φωκών, Δεκελείας &Προύσης, Προύσης& Σμύρνης). 

2.      Μόνιμο και σοβαρό πρόβλημα στην κίνηση των πεζών και σε μια σειρά χρήσεις αναψυχής, εστίασης, υπηρεσιών και άλλων καταστημάτων στο κέντρο της πόλης. Η μελέτη προβλέπει ότι οι δύο κεντρικές διασταυρώσεις επί της Δεκελείας θα μετατραπούν σε κυκλικούςκόμβους : η σημερινή κεντρική πλατεία δηλαδή η Πλατεία Πατριάρχου και η διασταύρωση της Δεκελείας με την Φωκών. Η λύση αυτή έχει απορριφθεί από την μελέτη κυκλοφοριακής οργάνωσης του Δήμου γιατί οι κυκλικοί κόμβοι δεν εξυπηρετούν τις κινήσεις των πεζών, τους υποχρεώνουν σε μεγαλύτερες κινήσεις και δημιουργούν προβλήματα οδικής ασφάλειας. Για το λόγο αυτό, τέτοιες διατάξεις δεν υιοθετούνται σε κεντρικές περιοχές πόλεων. Η μόνη λύση στην περίπτωση αυτή, θα ήταν η τοποθέτηση φαναριών που όμως θα ακύρωναν τα οφέλη της συνεχούς ροής των οχημάτων. Επιπλέον δεν δίνονται γεωμετρικά χαρακτηριστικά ώστε να αποδεικνύεται αν πράγματι μπορούν να εξυπηρετήσουν την κίνηση δύο λωρίδων οχημάτων όπως εμφανίζονται, δεδομένου ότι πρόκειται να κατασκευαστούν σε κεντρικές περιοχές με συγκεκριμένη γεωμετρία και με δρόμους που δεν διαθέτουν δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση. Τέλος η  δημιουργία των δύο κυκλοτερών κόμβων θα ακυρώσει σημαντικές δημοτικές υποδομές όπως είναι οι ράμπες ΑΜΕΑ, η υπογειοποίηση των κάδων αποκομιδής απορριμμάτων και οι θέσεις στάθμευσης μοτοποδηλάτων.

3.      Αδιαπέραστο αστικό φραγμό σε μήκος 341 μ. (ράμπες βύθισης οδού), το οποίο δημιουργεί μείζον λειτουργικό πρόβλημα στην ζωή της γειτονιάς, την κινητικότητα και την οδική ασφάλεια ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων (παιδιών, ηλικιωμένων, ΑΜΕΑ, γονιών με καροτσάκι κτλ).

4.      Μετατρέπεται μέρος ενός ακόμη δημόσιου δρόμου, της Χρυσοστόμου Σμύρνης, σε ράμπα εισόδου αποκλειστικά για το γήπεδο, η οποία «βυθίζεται» κάτω από την υπογειοποίηση και αναδύεται μέσα στον υπόγειο χώρο στάθμευσης του γηπέδου. Η ΜΠΕ δεν αναφέρει με ποια διαδικασία μπορεί να αδειοδοτηθεί μια τέτοιου είδους χρήση του δημόσιου δρόμου.

5.      Με όλες αυτές τις ράμπες βύθισης, το έργο αλλοιώνει σημαντικά την μορφή του διατηρητέου παραδοσιακού οικισμού και το ήπιο μεικτό αστικό/φυσικό τοπίο της περιοχής, το οποίο χαρακτηρίζεται από χώρους φυσικού πρασίνου, υδάτινο στοιχείο και παραδοσιακή χαμηλή δόμηση.

6.      Επίσης η ΜΠΕ υποβαθμίζει την όχληση της κατασκευής ενός τόσο μεγάλου έργου επί πολλούς μήνες ή και χρόνια καθώς το έργο της υπογειοποίησης βρίσκεται σε επαφή με κατοικίες και δεν μπορεί να απομονωθεί επαρκώς διαμέσου της εργοταξιακής περίφραξης. Ο θόρυβος, η σκόνη και η ρύπανση, στο κέντρο της πόλης θα έχουν επιβαρυντικές συνέπειες και για τις πολυάριθμες επιχειρήσεις εστίασης και αναψυχής. Ακόμη το έργο προϋποθέτει την μετατόπιση και αποκατάσταση όλων των δικτύων κοινής ωφέλειας (ΟΚΩ), με διαδοχικές διακοπές λειτουργίας σε όλες τις σχετικές υπηρεσίες. Τέλος δεν αντιμετωπίζεται η εκτροπή της κυκλοφορίας αλλά επιλέγεται ως λύση  η τυχαία διάχυση των οχημάτων, που στην περίπτωση του ρεύματος από Ν.Ιωνία προς Δεκελείας θα σημάνει κυκλοφοριακό έμφραγμα στα μικρά στενά της περιοχής Ειρήνης.

7.      Δεν αναφέρονται οι επιπτώσεις ενός έργου τόσο μεγάλης κλίμακας, και ιδιαίτερα οχληρού κατά την κατασκευή, που βρίσκεται σε επαφή με ένα πολύ ευαίσθητο στοιχείο του φυσικού περιβάλλοντος, το Ρέμα Γιαμπουρλά (παραποτάμου του Ποδονίφτη) και ένα από τα τελευταία ρέματα της Αττικής σε φυσική μορφή.

8.      Η μόνιμη αύξηση του θορύβου στις ράμπες βύθισης, δεν αξιολογείται σε συνδυασμό με την λειτουργία του Γηπέδου.

9.      Η επίδραση στις χρήσεις γης, στην ποιότητα του δημόσιου χώρου και του αστικού περιβάλλοντος, όπως και στις συνθήκες κινητικότητας, δεν εξετάζονται διεξοδικά, όπως και στην ΜΠΕ του γηπέδου εξάλλου.

10.  Τέλος η ΜΠΕ δεν αναφέρει και δεν αξιολογεί το γεγονός ότι -όπως σημειώνεται και στο από 4/11/2015 έγγραφο του ΥΠΟΜΕΔΙ - ο πεζόδρομος της Καππαδοκίας απ’όπου θα γίνεται η αποχώρηση των φιλάθλων καταλήγει στο τοιχίο εξόδου από το υπόγειο τμήμα της Πατρ.Κων/νου. 

Όλα τα παραπάνω θέματα δεν σας είναι άγνωστα. Πριν από δυόμιση χρόνια, είχαμε θέσει αυτόν τον προβληματισμό στην γνωμοδότησή μας για την ΜΠΕ του γηπέδου. Να σημειωθεί ότι τότε εσείς οι ίδιοι, στη θετική γνωμοδότησή του Περιφερειακού Συμβουλίου για την ΜΠΕ του γηπέδου[1]  καταλήγατε ότι  «Προκειµένουη Περιφέρεια Αττικής να συµβάλει µε τα απαραίτητα έργα, που της αναλογούν, (υπογειοποίησηστάθµης οδού Πατριάρχου Κωνσταντίνου, πεζοδροµήσεις, διαµορφώσεις χώρων πράσινου, κυκλοφοριακές ρυθµίσεις, παρεµβάσεις ενοποίησης χρήσεων Άλσους και αθλητισµού κλπ) και αφορούν γενικότερα στην ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής τόσο του γηπέδου, όσο και του Άλσους, όσο και του οδικού δικτύου και µε δεδοµένο την δύσκολη οικονοµική κατάσταση της χώρας, θα πρέπει να υπάρξει συγκεκριµένο σχέδιο δράσης µετά από ευρεία διαβούλευση. Έτσι, ως έργο υπερ- τοπικής σηµασίας, θα διασφαλιστεί αξιόπιστα η συνολική παρέµβαση της Περιφέρειας Αττικής στην Περιοχή προς όφελος του ∆ήµου, των ∆ηµοτών αλλά και του κοινωνικού συνόλου.» 

Στην πραγματικότητα καμία πρωτοβουλία διαβούλευσης δεν αναλήφθηκε από την Περιφέρεια Αττικής. Ας σημειωθεί ότι ενώη ΜΠΕ της υπογειοποίησης είχε παραληφθεί από την Περιφέρεια ήδη από το 2014,επιλέχθηκε ως περίοδος της τυπικής διαβούλευσης ο Αύγουστος, όπως είχε γίνει και με την ΜΠΕ του γηπέδου. 

Από την άλλη πλευρά στα χρόνια που μεσολάβησαν, σε δημόσια επιστολή και διαδοχικά υπομνήματα  προς όλα τα εμπλεκόμενα μέρη θέταμε αιτήματά για την άμβλυνση των επιπτώσεων της κατασκευής του γηπέδου, ένα από τα οποία ήταν η μη υλοποίηση του έργου της υπογειοποίησης των δρόμων μπροστά από το γήπεδο. 

Για το λόγο αυτό, αμέσως μόλις παραλάβαμε την ΜΠΕ της υπογειοποίησης, ζητήσαμε εγγράφως παράταση, αναρτήσαμε την ΜΠΕ στην ιστοσελίδα του Δήμου, εκδώσαμε ενημερωτικό δελτίο τύπου, κάναμε ανοιχτή εκδήλωση διαβούλευσης,διανείμαμε ενημερωτικό φυλλάδιο στην πόλη, συζητήσαμε το θέμα στα τοπικά συμβούλια, την Επιτροπή ποιότητας ζωής και το Δημοτικό Συμβούλιο και όλα αυτά μέσα σε διάστημα ενός μήνα.

Στην απόφασή μας διαπιστώναμε επιπλέον ότι η ΜΠΕ περιέχει παραποιήσεις και παραλείψεις που θέτουν σε αμφισβήτηση το σύνολο των ισχυρισμών και του περιεχομένου της.

Α. Η ΜΠΕ ισχυρίζεται ότι το έργο βρίσκεται σε «απόλυτη συμβατότητα και ενσωματώνει τις προτάσεις της εγκεκριμένης Κυκλοφοριακής Μελέτης του Δήμου Φιλαδέλφειας- Χαλκηδόνας του έτους 2010» καθώς και ότιυιοθετεί μια από τις εναλλακτικές προτάσεις της κυκλοφοριακής μελέτης του Δήμου[2]. Ασφαλώς, έτσι θα όφειλε να είναι,ιδιαίτερα αφού η οριστική κυκλοφοριακή μελέτη του Δήμου είχε προηγηθεί από την προμελέτη της υπογειοποίησης. Ωστόσο αυτό δεν συνέβη. Η αλήθεια είναι ότι το προτεινόμενο έργο περιλαμβάνει ένα μέρος από μια εναλλακτική της κυκλοφοριακής μελέτης του Δήμου στην οποία α. δεν υπάρχει η υπογειοποίησητων δρόμων και β.  η κυκλοφοριακή μελέτη του Δήμου είχε εξετάσει και απορρίψει, δεδομένου ότι δημιουργεί πολύ σοβαρά προβλήματα σε μια κεντρική περιοχή με μεγάλη κίνηση πεζών και πλήθος χρήσεων που εξυπηρετούν κατοίκους και επισκέπτες/εργαζόμενους.

Β. Η Περιφέρεια Αττικής, στη θετική γνωμοδότησή της για την ΜΠΕ του γηπέδου (απόφαση Π.Σ. 24/2016), διαπίστωνε την έλλειψη χώρων στάθμευσης και έθετε ως προϋπόθεση την αναβάθμιση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της περιοχής και την υλοποίηση της γραμμής 4 του Μετρό. Η παρούσα ΜΠΕ δεν εξετάζει καθόλου τέτοιες μεταβολές αλλά εκτιμά ως ικανοποιητικά και επαρκή τα υπάρχοντα ΜΜΜ της περιοχής.[3] Είναι προφανές ότι εκτιμήσεις που δεν λαμβάνουν υπόψη τους την ακινητοποίηση που θα επιφέρει η παράνομη στάθμευση των χιλιάδων I.X. σε συνδυασμό με την πεζή μετακίνηση χιλιάδων θεατών, είναι εντελώς αβάσιμες.

Γ. Οι μόνες εγκριτικές αποφάσεις και γνωμοδοτήσεις που συνοδεύουν την ΜΠΕ δεν αφορούν το ίδιο το έργο αλλά την κατασκευή του γηπέδου ΑΕΚ και μάλιστα επιλεκτικά δηλαδή παραλείποντας γνωμοδοτήσεις που εντοπίζουν προβλήματα όπως η δική σας γνωμοδότηση για το γήπεδο [4] ή του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων[5], όπου μεταξύ άλλων παρατηρήσεων αναφέρεται ότι « 4. Η κατασκευή του «Κέντρο Αθλητισμού, Μνήμης και Πολιτισμού στη Ν. Φιλαδέλφεια Αττικής συνδέεται άμεσα με την κυκλοφορία στην ευρύτερη περιοχή ανεξάρτητα από την κατασκευή συνοδών συγκοινωνιακών έργων.Θα έπρεπε κατά την άποψή μας να εξετασθούν οι κυκλοφοριακές παρεμβάσεις- ρυθμίσεις και χωρίς τις υπογειοποιήσεις των οδών Πατρ.Κων/νου, Φωκών και Χρυσ. Σμύρνης».

Δ. Παρά την παραπάνω υπόδειξη του αρμόδιου Υπουργείου, η ΜΠΕ δεν εξετάζει την εναλλακτική της μη υπογειοποίησης με άλλες κυκλοφοριακές/τεχνικές ρυθμίσεις και παρεμβάσεις. Αναφέρει μόνο ως εναλλακτική λύση την μηδενική[6] δηλαδή το να μην υπάρξει καμία παρέμβαση, την οποία απορρίπτει αξιωματικά, χωρίς να την μελετήσει. Επίσης η ΜΠΕ δεν εξετάζει παλαιότερο σχεδιασμό για την υπογειοποίηση με σύνδεση με την Εθνική Οδό ώστε να μην επιβαρύνεται το κέντρο της πόλης.

Η πρόταση του Δήμου

Συνοψίζοντας:

-                      Πρόκειται για ένα έργο μεγάλου κόστους που καλείται να καλύψει εξ’ολοκλήρου η Πολιτεία χωρίς να τεκμηριώνεται η δημόσια ωφέλεια αλλά και χωρίς να συνεκτιμάται το πλήθος των αρνητικών επιπτώσεων. 

-                      δεν εξετάστηκαν πραγματικές εναλλακτικές λύσεις, αλλά προτείνεται μια σημειακή υπογειοποίηση που κατ’ ουσίαν θα μεταφέρει την διακοπή της κυκλοφορίας λίγα μέτρα παρακάτω στον κόμβο της Δεκελείας και θα δημιουργήσει πολλαπλάσια προβλήματα από αυτά που υποτίθεται ότι αντιμετωπίζει

Προτείνεται:

Α. Να απορριφθεί η ΜΠΕ του συγκεκριμένου έργου 

Β. Να χρηματοδοτηθεί ο Δήμος για να υλοποιήσει την κυκλοφοριακή του μελέτη όπως είχε περιληφθεί στον προϋπολογισμό της Περιφέρειας

Γ. Να χρηματοδοτηθεί ο Δήμος για να εκπονήσει μια ολοκληρωμένη μελέτη κυκλοφοριακών και τεχνικών παρεμβάσεωνπουθα εναρμονίζεται πραγματικά με την κυκλοφοριακή μελέτη του Δήμου, δεν θα περιλαμβάνει υπογειοποίηση και θα λαμβάνει υπόψη τα σύνθετα θέματα που προκύπτουν από την κατασκευή του γηπέδου αφορούν την ασφαλή κυκλοφορία πεζών και οχημάτων. Το τι ακριβώς περιλαμβάνει η πρόταση αυτή, περιγράφεται αναλυτικά και τεκμηριωμένα στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου που σας έχει διανεμηθεί με την εισήγηση του θέματος και μπορείτε να την δείτε για αν αντιληφθείτε με πόση σοβαρότητα και διάθεση επίλυσης των προβλημάτων αντιμετωπίζουμε το θέμα. 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα συμμεριστείτε την αγωνία του Δήμου και της τοπικής κοινωνίας για τις μη αντιστρεπτές επιπτώσεις του συγκεκριμένου έργου. Ενός έργου που σχεδιάστηκε από ιδιώτες, αγνοώντας την κυκλοφοριακή μελέτη του Δήμου και την υπερτοπική  κυκλοφοριακή εξυπηρέτηση περιοχών της Αθήνας και παρέδωσε το σχέδιό της στην Περιφέρεια για να το υλοποιήσεισε δημόσιο χώρο, με δημόσια δαπάνη. Θεωρούμε ότι ο σεβασμός στη δημοκρατική λειτουργία μιας ευνομούμενης Πολιτείας με σεβασμό στους πολίτες και την Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν επιτρέπει μια τέτοιου είδους μεταχείριση. Σας καλούμε επομένως να αξιολογήσετε με βάση τη συνείδησή σας όλες τις προαναφερόμενες παραμέτρους και να λάβετε την απόφασή σας με αποκλειστικό γνώμονα την υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος.




Παράρτημα  επί της προτεινόμενης μελέτης κυκλοφοριακών και τεχνικών παρεμβάσεων

Η μελέτη θα αφορά μια ολοκληρωμένη προσέγγιση στο τοπικό επίπεδο, η οποία θα περιλαμβάνει :

1.      Ολιγόωρη διακοπή της κυκλοφορίας στον άξονα των οδών Πατριάρχου Κων/νου και Φωκών κατά τις ώρες τέλεσης των αγώνων - δηλαδή 30 περίπου φορές ανά έτος. 

2.      Υποκατάσταση του ρόλου του συγκεκριμένου άξονα από άλλους άξονες εκατέρωθεν αυτού (όπως οι Ιφιγενείας, Ελ. Βενιζέλου, Χαλκίδος, Παπαναστασίου, Προύσης, Ηρακλείου, Δεκελείας και Αττική Οδός )

3.                  Κυκλοφοριακή διαχείριση της διακοπής κυκλοφορίας 

4.                  Διαμόρφωση ραμπών εισόδου/εξόδου στον υπόγειο χώρο του γηπέδου 

5.                  Ελεγχόμενη διέλευση οχημάτων εκτάκτου ανάγκης, υπηρεσιακών οχημάτων και των λεωφορείων των ομάδων. Η οδός θα ικανοποιεί παράλληλα τη σύνδεση με τις ευρύτερες διαδρομές πεζών και ποδηλάτων της πόλης και θα επιτρέπει ελεγχόμενα την είσοδο ΙΧ στους υπόγειους χώρους στάθμευσης του γηπέδου.

6.                  Διαμόρφωση της Πατριάρχου Κωνσταντίνου με τρόπο τέτοιο ώστε να μπορεί να εξυπηρετήσει τη μετακίνηση μεγάλου πλήθους κατά τις ώρες διεξαγωγής των αγώνων με κατάλληλη ανάπλαση (όπως κυβολιθόστρωση ενός τμήματος του δρόμου, ταπείνωση των πεζοδρομίων στο ύψος του δρόμου και οριοθέτηση του πεζοδρομίου με κολονάκια κλπ). Θα διερευνηθεί η διαμόρφωση της οδού κατά το πρότυπο των οδών ήπιας κυκλοφορίας μεγάλου εύρους ή κατά το σύγχρονο πρότυπο του «sharedspace», έτσι ώστε όταν διακόπτεται η κυκλοφορία, η οδός να είναι απολύτως φιλόξενη και λειτουργική για την συνάθροιση και ασφαλή εκτόνωση του πλήθους, ταυτόχρονα με την ελεγχόμενη διέλευση οχημάτων εκτάκτου ανάγκης, υπηρεσιακών οχημάτων και λεωφορείων των ομάδων. Επιπρόσθετα θα διερευνηθεί η διαμόρφωση βρόγχων αναστροφής στα σημεία διακοπής της κυκλοφορίας κατά τα σύγχρονα διεθνή πρότυπα.

7.                  Προτάσεις για την βελτίωση της πρόσβασης στο γήπεδο και την διασφάλιση της ποιότητας ζωής και της κινητικότητας των κατοίκων και εργαζομένων της περιοχής. Πιο αναλυτικά :

1. Εφόσον στόχος δεν είναι η αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας των οδών και των κόμβων της περιοχής, καθώς δεν είναι επιθυμητή η ενθάρρυνση της αυτοκίνησης, θα πρέπει να διασφαλιστεί ο δημόσιος χώρος κυκλοφορίας και στάθμευσης οχημάτων, αλλά και ο δημόσιος χώρος αποκλειστικής χρήσης πεζών και ποδηλάτων, έναντι της μαζικής και παράνομης χρήσης του από τους προσερχόμενους στο γήπεδο με Ι.Χ. Επίσης, θα πρέπει να διασφαλιστούν οι μεγάλοι οδικοί άξονες (πχ. Δεκελείας, Ηρακλείου, Κηφισού) από την παράνομη στάθμευση και την υποβάθμιση του επιπέδου οδικής ασφάλειας που σήμερα παρέχουν ή μπορούν να παρέχουν μετά από κατάλληλες κατασκευαστικές παρεμβάσεις και αστυνόμευση. Για την επίτευξη των παραπάνω θα πρέπει να σχεδιαστούν και να υλοποιηθούν όλες οι απαραίτητες διαμορφώσεις του οδοστρώματος, των κόμβων και των πεζοδρομίων, προκειμένου η παράνομη χρήση τους να αποτρέπεται με φυσικό τρόπο, ανεξάρτητα από την παρουσία και την ένταση της αστυνόμευσης (π.χ. με διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, τοποθέτηση κολωνακίων παρά το κράσπεδο, ανάπτυξη φυτεύσεων, διαμόρφωση προστατευμένων ραμπών για ΑΜΕΑ κτλ).

2. Θα πρέπει να διασφαλιστούν πολλοί μικροί χώροι οργανωμένης στάθμευσης σε σημαντική απόσταση από το γήπεδο (άνω των 500 μ) και σε συστηματική απόσταση μεταξύ τους (χωρική διασπορά), έτσι ώστε οι προσερχόμενοι με ΙΧ να μην συσσωρεύονται σε συγκεκριμένους οδικούς άξονες και κόμβους που δεν έχουν την απαιτούμενη κυκλοφοριακή ικανότητα. Οι χώροι αυτοί θα μπορούν να εξυπηρετούν τους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης τις υπόλοιπες μέρες και ώρες. Ο αριθμός, η θέση και η δυναμικότητά τους θα προκύψουν μετά από μελέτη.

3. Θα πρέπει να ενισχυθούν τα υπόλοιπα, ήπια και περιβαλλοντικά φιλικά, μέσα και συστήματα μεταφορών, έτσι ώστε η αποθάρρυνση της χρήσης ΙΧ να μην περιορίσει την κινητικότητα των πολιτών. Αυτά είναι το περπάτημα, το ποδήλατο, τα ΜΜΜ και τα συστήματα κοινόχρηστων οχημάτων.

4. Συγχρόνως θα πρέπει να μελετηθεί επισταμένως το ζήτημα της οδικής ασφάλειας και να υλοποιηθούν όλες οι σχετικές παρεμβάσεις με έξοδα του κύριου του Έργου. 

5. Θα πρέπει να εκπονηθεί Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) για όλη την περιοχή επιρροής του γηπέδου και να υλοποιηθούν άμεσα οι προτεινόμενες παρεμβάσεις και η προμήθεια του αναγκαίου εξοπλισμού, οχημάτων, συστημάτων κτλ. Ειδικότερα, θα πρέπει να περιλαμβάνει πλήρες κυκλοφοριακό πρότυπο (μοντέλο) και εκτενείς μετρήσεις και απογραφές σχετικά με την χωρητικότητα στάθμευσης των οδών της περιοχής μελέτης και του ποσοστού κατάληψης κατά τις ώρες και μέρες τέλεσης των αγώνων, όπως και τις βραδινές ώρες. 

6.Θα πρέπει να μελετηθεί και να υλοποιηθεί σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης για την διασφάλιση των θέσεων των μόνιμων κατοίκων στην περιοχή επιρροής του γηπέδου.

Δ. Πρόταση για την βιώσιμη χρηματοδότηση και υλοποίηση των αναγκαίων έργων και παρεμβάσεων

Θα πρέπει να υπάρξει σύμφωνο συνεργασίας μεταξύ της Περιφέρειας, των εμπλεκόμενων ΟΤΑ, των λοιπών εμπλεκόμενων δημόσιων φορέων (πχ. ΟΑΣΑ) και του κύριου του Έργου, όπου θα προσδιορίζεται με δεσμευτικό τρόπο η ανάληψη από τον κύριο του Έργου του μεγαλύτερου μέρους ή του συνόλου του κόστους των αναγκαίων έργων, εξοπλισμών και προμηθειών,τα οποία επιβάλλονται προκειμένου να μπορεί να λειτουργήσει με ασφάλεια το νέο γήπεδο.



[1]απόφαση Π.Σ. 24/2016
[2]ΜΠΕ, σελ. 1.1.,  2.2. κλπ
[3]Απόφαση Π.Σ. 24/2016, , σελ. 75-76
[4]Απόφαση Π.Σ. 24/2016
[5]ΥΠΟΜΕΔΙ, Δ/νση Οδικών Υποδομών, ΔΟΥ/4519, 4-11-2015
[6]ΜΠΕ, σελ.4.2. 





1 σχόλιο:

  1. Αντε στα τσακίδια Αρούλη. Χώνεψε την νέα σφαλιάρα από τους πρώην συντρόφους και στις εκλογές του χρόνου θα τα πούμε μια και καλή αποτυχημένε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή